De Smedt, F. (2015). Zinsconstructie; het combineren van zinnen. In:
Vier effectieve schrijfdidactieken. De bovenbouw van het basisonderwijs.
p. 29-36. Nederlandse Taalunie
|
Uit onderzoek blijkt dat er drie basisprocessen centraal staan tijdens het schrijfproces. Naast de planning en revisie is ook het genereren van teksten van essentieel belang wanneer leerlingen een tekst willen schrijven. Tekstgeneratie is gericht op het vertalen van ideeën in talige representaties (vb. grammaticaal correcte zinnen). Het genereren
van tekst is een complexe activiteit, aangezien schrijvers rekening moeten houden met verschillende zaken (woordkeuze, zinsbouw, grammatica, …). Toch is het belangrijk dat schrijvers grammaticaal correcte en goedgebouwde zinnen kunnen formuleren, zodat de tekst duidelijk en leesbaar is voor de lezers.
Omwille van de complexiteit van deze basisvaardigheid is een gerichte instructie noodzakelijk. In dit verband kan een didactiek gericht op zinsconstructie effectief zijn. Een mogelijke vorm van een zinsconstructie-interventie is een expliciete instructie gericht op het construeren van complexe zinnen door twee of meerdere basiszinnen aan elkaar te koppelen in één zin. Op basis van deze interventie kunnen de formuleerprocessen geautomatiseerd worden en komt er in het werkgeheugen ruimte vrij voor andere schrijfprocessen (vb. hogere orde denkvaardigheden).
|