Publicatieserver Levende Talen Nederlands
Beproefde Lessen Nederlands

Publicaties Top 10
Holdinga (2025). Schrijvend leren bij geschiedenis . WODN: Beproefde lessen Nederlands.

Hoe zorg je ervoor dat leerlingen hun gedachten helder op papier leren zetten bij geschiedenis? Die

vraag was het startpunt voor het ontwerp van nieuwe taken en twee strategielessen. In dit boekje

vind je alle docentinformatie die nodig is voor het ontwikkelen van taken en het geven van de

lessen.

Het doel van de lessen is om leerlingen te leren zorgvuldig te formuleren, door middel van

denktaken. Dit zijn opdrachten die evaluatief van aard zijn, van het type ‘in hoeverre’. Dit soort

vragen kan namelijk denken uitlokken, oftewel, ze zijn erg nuttig bij het leren van geschiedenis. We

sluiten hiermee aan op gebruikelijke taken in het geschiedenisonderwijs: het evalueren van de

inhoud van verschillende bronnen over een en dezelfde kwestie. Daarnaast bieden we een

lessenreeks aan over hoe leerlingen deze denktaken het beste kunnen aanpakken. We gaan daarbij

uit van algemene schrijfdidactiek die we vakspecifiek invullen, omdat het nu gaat om schrijven van

historische teksten.

Een goede schrijftaak ontwikkelen is niet zo makkelijk. We helpen je op weg bij het stellen van de

juiste vraag als uitgangspunt voor een schrijfopdracht. Ook geef we richtlijnen voor welke bronnen je

daarbij het beste kunt gebruiken.

In de lessenreeks wordt een strategie aangeboden om denktaken te maken. Centraal staat een

denktaak over koloniaal erfgoed (moet Nederland koloniale kunst teruggeven of niet?), als generiek

voorbeeld. Leerlingen maken deze taak eerst zelf en op deze kwestie bouwen we in de lessenreeks

voort. In de eerste strategieles maken leerlingen kennis met de strategie lezen-denken-schrijven. Ze

krijgen in een uitlegvideo te zien wat de strategie inhoudt en zien in deze video andere leerlingen

voordoen hoe de strategie toegepast kan worden. In de les bekijk je de video gezamenlijk en

leerlingen reflecteren op hun eigen aanpak. In de tweede les worden voorbeeldteksten besproken,

criteria opgesteld voor goede geschiedenisteksten en eigen geschreven werk wordt opnieuw

bekeken.

Auteur(s) Lieke Holdinga
Publicatiedatum 2025-04-25
Sleuteltermen
Argumenteren
Leesvaardigheid
Samenhang
Schrijfvaardigheid
Schrijven en denken
Links (verwijzingen naar internet, filmclips, etc.)
- https://youtu.be/KCDFpWNT5AM
Documenten
Document 1
Titel van het werkstuk
Bestand Docentenhandleiding_def.pdf
Datum 2024-08-28 15:02:32
Beschrijving Docentenhandleiding
Document 2
Titel van het werkstuk
Bestand Stappenplan_def.pdf
Datum 2024-08-28 15:02:32
Beschrijving Stappenplan in-hoeverre-vragen bij geschiedenis
Document 3
Titel van het werkstuk
Bestand Werkboekje_def.pdf
Datum 2024-08-28 15:02:32
Beschrijving Werkboekje voor leerlingen