Holdinga (2025).
Schrijvend leren bij geschiedenis
. WODN: Beproefde lessen Nederlands.
|
Hoe zorg je ervoor dat leerlingen hun gedachten helder op papier leren zetten bij geschiedenis? Die
vraag was het startpunt voor het ontwerp van nieuwe taken en twee strategielessen. In dit boekje
vind je alle docentinformatie die nodig is voor het ontwikkelen van taken en het geven van de
lessen.
Het doel van de lessen is om leerlingen te leren zorgvuldig te formuleren, door middel van
denktaken. Dit zijn opdrachten die evaluatief van aard zijn, van het type ‘in hoeverre’. Dit soort
vragen kan namelijk denken uitlokken, oftewel, ze zijn erg nuttig bij het leren van geschiedenis. We
sluiten hiermee aan op gebruikelijke taken in het geschiedenisonderwijs: het evalueren van de
inhoud van verschillende bronnen over een en dezelfde kwestie. Daarnaast bieden we een
lessenreeks aan over hoe leerlingen deze denktaken het beste kunnen aanpakken. We gaan daarbij
uit van algemene schrijfdidactiek die we vakspecifiek invullen, omdat het nu gaat om schrijven van
historische teksten.
Een goede schrijftaak ontwikkelen is niet zo makkelijk. We helpen je op weg bij het stellen van de
juiste vraag als uitgangspunt voor een schrijfopdracht. Ook geef we richtlijnen voor welke bronnen je
daarbij het beste kunt gebruiken.
In de lessenreeks wordt een strategie aangeboden om denktaken te maken. Centraal staat een
denktaak over koloniaal erfgoed (moet Nederland koloniale kunst teruggeven of niet?), als generiek
voorbeeld. Leerlingen maken deze taak eerst zelf en op deze kwestie bouwen we in de lessenreeks
voort. In de eerste strategieles maken leerlingen kennis met de strategie lezen-denken-schrijven. Ze
krijgen in een uitlegvideo te zien wat de strategie inhoudt en zien in deze video andere leerlingen
voordoen hoe de strategie toegepast kan worden. In de les bekijk je de video gezamenlijk en
leerlingen reflecteren op hun eigen aanpak. In de tweede les worden voorbeeldteksten besproken,
criteria opgesteld voor goede geschiedenisteksten en eigen geschreven werk wordt opnieuw
bekeken.
|