Publicatieserver Levende Talen Nederlands
Publicatiereeksen

Publicaties Top 10
d'Haens, L. (2020). Resultaatverbeteringstoets Candea College vwo. Duiven

Vier onderdelen: lezen, schrijven, argumentatie en literatuur. Onder het kopje stofomschrijving is verwoord welke stof getoetst wordt en welk voorbereidingen leerlingen moeten treffen om de toets te kunnen maken. Vooraf dienen zij het boek Oeroeg te hebben gelezen en eventueel secundaire literatuur (dat is vrij). Het betoog dat de leerlingen schrijven gaat over twee recente artikelen die over het boek met thema racisme. Daarnaast is er een gedicht, verwacht wordt dat leerlingen iets zeggen over de thematische overeenkomst(en) met Oeroeg.

Onderscheidend. 1. Een mooi idee om alle vaardigheden te toetsen rond een centrale literaire tekst, terwijl de kwaliteit van de taakuitvoering niet afhankelijk is: het ene antwoord is niet voorwaardelijk voor het andere antwoord, behalve bij taak 1 en 2, waarbij taak 1 (samenvatting) wel goed kan helpen bij het opstellen van het schriftelijk betoog. 2. De laatste vraag naar een verband tussen een gedicht en het boek noodt waarschijnlijk tot creatief denken. Goed dat er een gedicht in de toets betrokken wordt.

Auteur(s) Liesbeth d'Haens
Publicatiedatum 2020-10-26
Niveau en doelgroep Vwo 6
Sleuteltermen
Leesvaardigheid
Literatuuranalyse
Litertauurgeschiedenis
Schrijfvaardigheid
Documenten
Document 1
Titel van het werkstuk
Bestand vragenlijst DEF -20200705T212753 ingevuld Liesbeth d'Haens.docx
Datum 2020-08-31 20:04:12
Beschrijving vragenlijst Liesbeth d'Haens
Document 2
Titel van het werkstuk
Bestand RVT Candea Nederlands V6.docx
Datum 2020-07-05 11:31:19