d'Haens, L. (2020). Resultaatverbeteringstoets Candea College vwo. Duiven
|
Vier onderdelen: lezen, schrijven, argumentatie en literatuur. Onder het kopje stofomschrijving is verwoord welke stof getoetst wordt en welk voorbereidingen leerlingen moeten treffen om de toets te kunnen maken. Vooraf dienen zij het boek Oeroeg te hebben gelezen en eventueel secundaire literatuur (dat is vrij). Het betoog dat de leerlingen schrijven gaat over twee recente artikelen die over het boek met thema racisme. Daarnaast is er een gedicht, verwacht wordt dat leerlingen iets zeggen over de thematische overeenkomst(en) met Oeroeg.
Onderscheidend. 1. Een mooi idee om alle vaardigheden te toetsen rond een centrale literaire tekst, terwijl de kwaliteit van de taakuitvoering niet afhankelijk is: het ene antwoord is niet voorwaardelijk voor het andere antwoord, behalve bij taak 1 en 2, waarbij taak 1 (samenvatting) wel goed kan helpen bij het opstellen van het schriftelijk betoog. 2. De laatste vraag naar een verband tussen een gedicht en het boek noodt waarschijnlijk tot creatief denken. Goed dat er een gedicht in de toets betrokken wordt.
|