Tijd om je papieren boeken weg te gooien? Een meta-analyse over de effecten van leesmedium op begrijpend lezen
|
|
2024-12-21 |
basisonderwijs, voortgezet onderwijs, beroepsonderwijs, hoger onderwijs
|
Begrijpend lezen
|
|
Rolwisselend lezen in het vmbo kansrijk maar veeleisend voor de docent
|
|
2024-12-21 |
voortgezet onderwijs, vmbo b/k-leerlingen
|
Begrijpend lezen
|
|
Het verwerken van verhalende en informatieve teksten door sterke en zwakke begrijpend lezers
|
|
2024-12-21 |
basisonderwijs groep 4
|
Begrijpend lezen
|
|
Training in verbanden leggen, en de invloed daarvan op het letterlijke en inferentiële tekstbegrip van goede en minder bekwame lezers
|
|
2024-12-21 |
basisonderwijs, voortgezet onderwijs, goede en minder bekwame leerlingen
|
Begrijpend lezen
|
|
Multimediale informatie bij het lezen van teksten: Verschillen in het leesproces bij 11-13-jarige leerlingen
|
|
2024-12-21 |
basisonderwijs groep 8, 11-13-jarigen
|
Begrijpend lezen
|
|
Relaties tussen eigen initiatief en de ontwikkeling van kennis van leesstrategieën en begrijpend lezen
|
|
2024-12-21 |
basisonderwijs, groep 5, 6, 7, 8, 9-12-jarigen
|
Begrijpend lezen
|
|
Onderwijs over tekststructuur: helpt dat?
-
Pyle, N., Vasquez, A.C., Lignugaris-Kraft, B., Gillam, S.L., Reutzel, D.R., Olszewski, A., Segura, H., Hartzheim, D., Laing, W. & Pyle, D. (2017). Effects of expository text structure interventions on comprehension: A meta-analysis. Reading Research Quarterly, 52 (5), 1-33
|
|
2024-12-21 |
basisonderwijs, voortgezet onderwijs
|
Begrijpend lezen
|
|
Inzicht in woordopbouw: handig voor beter tekstbegrip?
|
|
2024-12-21 |
basisonderwijs, groep 5 en groep 7
|
Begrijpend lezen
|
|
Toename in tekstbegrip en woordenschat: een kwestie van kennis?
|
|
2024-12-21 |
basisonderwijs, groep 6
|
Begrijpend lezen
|
|
Leesprogramma’s voor zwakke lezers in het voortgezet onderwijs: wat werkt?
-
Baye, A., Lake, C., Inns, A., Slavin, R.E. (2016). Effective Reading Programs for Secondary Students. Ariane Baye, Cynthia Lake, Amanda Inns, Robert E. Slavin (2016). Best Evidence Encyclopedia. http://www.bestevidence.org/
|
|
2024-12-21 |
voortgezet onderwijs, zwakke lezers
|
Begrijpend lezen
|
|
Effecten van verschillende manieren om een leestaak te introduceren op intrinsieke motivatie en tekstbegrip
|
|
2024-12-21 |
basisonderwijs, groep 7, 10-jarigen
|
Begrijpend lezen
|
|
Strategieën voor het schrijven van een betoog op basis van online bronnen
|
|
2024-12-21 |
voortgezet onderwijs, goed presterende 17- en 18-jarigen
|
Schrijfonderwijs
|
|
Volgen van leesvaardigheidsontwikkeling en doelen stellen: effect op prestaties, leesmotivatie en zelfbeeld
|
|
2024-12-21 |
basisonderwijs, groep 6, 9- en 10-jarigen
|
Begrijpend lezen
|
|
De zin of onzin van snelleesapps
-
Rayner, K., Schotter, E.R., Masson, M.E.J., Potter, M.C., & Treiman, R.(2016). So much to read, so little time: How do we read, and can speed reading help? Psychological Science in the Public Interest, Vol. 17(1), 4-34.
|
|
2024-12-21 |
ervaren lezers, studenten, volwassenen
|
Begrijpend lezen
|
|
Het belang van technisch lezen en de bijdrage van digitaal en traditioneel lezen aan de leesvaardigheid van jongeren
-
Duncan, L.G., McGeown, S.P., Griffiths, Y.M., Stothard, S.E., & Dobai, A. (2016). Adolescent reading skill and engagement with digital and traditional literacies as predictors of reading comprehension. British Journal of Psychology, 107, 209-238.
|
|
2024-12-21 |
basisonderwijs, voortgezet onderwijs, 11- tot 16-jarigen
|
Begrijpend lezen
|
|
Teaching the universe of discourse
|
|
2024-12-21 |
vakdidatici
|
|
|
Formatief eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 1: Verantwoording.
|
|
2024-12-21 |
|
|
|
Formatief eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 2: Belang, Leerplanruimte en Scholingsbehoefte voor vmbo, basisberoepsgerichte leerweg
|
|
2024-12-21 |
|
|
|
Formatief eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 3: Belang, Leerplanruimte en Scholingsbehoefte voor vmbo, kaderberoepsgerichte leerweg
|
|
2024-12-21 |
|
|
|
Formatief Eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 4: Belang, Leerplanruimte en Scholingsbehoefte voor vmbo, gemengde en theoretische leerweg.
|
|
2024-12-21 |
|
|
|
Formatief eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 5: Belang, Leerplanruimte en Scholingsbehoefte voor havo.
|
|
2024-12-21 |
|
|
|
Formatief eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 6: Belang, Leerplanruimte en Scholingsbehoefte voor vwo.
|
|
2024-12-21 |
|
|
|
Formatief eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 7: Hoe zien docenten de samenhang in een leerplanvoorstel?
|
|
2024-12-21 |
|
|
|
Begrijpen en begrepen worden. De essentie van het leerplan taal
|
|
2024-02-06 |
|
|
|
Sprachtheorie: Die Darstellungsfunktion der Sprache
|
|
2023-11-29 |
|
|
|