Begrijpen en begrepen worden. De essentie van het leerplan taal
|
|
2024-02-06 |
|
|
|
Sprachtheorie: Die Darstellungsfunktion der Sprache
|
|
2023-11-29 |
|
|
|
Wat mot die goser van me? Tekstanalyse als middel tot informatiedetectie en manipulatieresitentie
|
|
2023-11-26 |
|
|
|
Basisvorming Nederlands
|
|
2023-03-14 |
vakdidactici, leraren Nederlands
|
|
|
Teaching the universe of discourse
|
|
2022-11-14 |
vakdidactici, leraren Nederlands
|
|
|
Wie schrijft die blijft... Afstemmen. Methode voor een betere beoordelaarsafstemming in één lesuur
|
|
2022-05-29 |
Docenten Nederlands
|
Schrijfexamens Nederlands in het schoolexamen
|
|
Literatuur leren lezen in dialoog: lezersvragen als hulpmiddel bij het leren interpreteren van korte verhalen
|
|
2022-04-15 |
alle onderwijsniveaus
|
|
|
Literatuur leren lezen in dialoog. Lessen geïnspireerd op het werk van Tanja Janssen
-
Anouk ten Peze & Anne Toorenaar, Les bij een gedicht van Ingmar heytze; Winter, en Maarten Biesheuvel; Brommer op zee (film en verhaal)
-
Biografische schets in dialoog; Tanja janssen ten voeten uit
-
Carla van Boxtel & Jannet van Drie, Les bij Astrid Sy: Noem geen namen (twee fragmenten)
-
Chelsea O'Brien, Les bij Catullus 85
-
Daphne van Weijen, Chelsea O'Brien & Gert Rijlaarsdam: Bibliografie Tanja Janssen
-
Edith Alkema, Les bij Rob Buiter: Huidskleur
-
Frank Hakemulder, Les bij Katherine Mansfield: Something childish but very natural
-
Frank van Dixhoorn
-
Gert Rijlaarsdam, Les bij Mensje van Keulen: De Spiegel
-
Helen Lehndorf & Irene Pieper, Lesson for Sasa Stanisic: Die Fabrik
-
Helge Bonset, Les bij Helge Bonset: Nijlpaard op Loosdrecht?
-
Joop van der Kuil, Les bij A.H.J. Dautzenberg: Op excursie
-
Lieke Holdinga, Les bij Hanna Bervoets: De doos
-
Liselore van Ockenburg, Les bij pratenoverromanfragmenten.nl
-
Literatuur leren lezen in dialoog (hele boek)
-
Marloes Schrijvers & Gert Rijlaarsdam, Theoretische Verantwoording
-
Marloes Schrijvers, Thematisch-dialogisch literatuuronderwijs in stappen
-
Marrit van de Guchte, Les bij Wolfgang Borchert, Draussen vor der Tuer
-
Martijn Koek, Les bij Anton Tsjechov: Een grap
-
Martine Braaksma, Les bij Maarten Biesheuvel: Brommer op zee
-
Paul de Maat, Les bij Jonne Kramer: Dop
-
Phuong Nam T. Nguyen, Lesson for Ho Anh Thai: The Vegetarian Street Dogs
-
Suzanne Adema & Suzanne Luger, Les bij Cicero: Verhaal van Damocles
-
Voorwoord
|
|
2022-04-14 |
Bovenbouw p.o. tot bovenbouw v.o.
|
Literatuuronderwijs
|
|
Het nut van gecombineerd lees- en schrijfonderwijs
-
Graham, S., Liu, X., Aitken, A., Bartlett, B., Harris, K. R., & Holzapfel, J. (2018). Effectiveness of literacy programs balancing reading and writing instruction: A meta-analysis. Reading Research Quarterly, 53(3), 279-304
|
|
2021-12-23 |
basisonderwijs, voortgezet onderwijs
|
Begrijpend lezen
|
|
Het bevorderen van schooltaal en begrijpend lezen bij tweetalige leerlingen
-
Proctor, C.P., Silverman, R.D., Harring, J.R., Love Jones, R. & Hartranft, A.M. (2019). Teaching bilingual learners: Effects of a language-based reading intervention on academic language and reading comprehension in grades 4 and 5. Reading Research Quarterly, 55(1), 95-122. doi:10.1002/rrq.258
|
|
2021-12-23 |
groep 6 en 7 basisonderwijs, tweetalige leerlingen
|
Begrijpend lezen
|
|
Hoe goed zijn 12-16-jarigen in het beoordelen of webteksten geschikt zijn voor een schoolopdracht?
-
Macedo-Rouet, M., Potocki, A., Scharrer, L., Ros, C., Stadtler, M., Salmerón, L., & Rouet, J.-F. (2019). How good Is this page? Benefits and limits of prompting on adolescents’ evaluation of web information quality. Reading Research Quarterly, 54(3), 299-321. doi:10.1002/rrq.241
|
|
2021-12-23 |
bovenbouw basisonderwijs, voortgezet onderwijs, adolescenten
|
Begrijpend lezen
|
|
Modeling onder de loep, op zoek naar effectieve ingrediënten
|
|
2021-12-23 |
basisonderwijs, voortgezet onderwijs, leraren en lerarenopleiders
|
Begrijpend lezen
|
|
Het belang van ondersteuning voor Tekstbegrip
-
Lupo, S.M., Tortorelli, L., Invernizzi, M., Ryoo, J.H. & Strong, J.Z. (2019). An Exploration of Text Difficulty and Knowledge Support on Adolescents’ Comprehension. Reading Research Quarterly, 54(4), 457-479. doi:10.1002/rrq.247
|
|
2021-12-23 |
high school, 14-15-jarigen
|
Begrijpend lezen
|
|
Telefoongesprek leren voeren
|
|
2021-11-21 |
VMBO 3-4
|
Taal leren gebruiken in contextrijke situaties
|
|
Onderzoek leren doen naar gespreksvaardigheid
|
|
2021-11-21 |
VWO 4-5-6
|
Taal leren gebruiken in contextrijke situaties
|
|
Communicatie rond een evenement
|
|
2021-11-21 |
VMBO 3-4
|
Taal leren gebruiken in contextrijke situaties
|
|
Leren een ontwerp overzichtelijk en aantrekkelijk te presenteren: chunking
|
|
2021-11-21 |
Havo 4 en 5
|
Taal leren gebruiken in contextrijke situaties
|
|
Meertaligheid in de klas
|
|
2021-11-21 |
Havo 4 en 5
|
Taal leren gebruiken in contextrijke situaties
|
|
Taal in context, juridisch taalgebruik en juridische beroepen
|
|
2021-11-21 |
Havo 4 en 5
|
Taal leren gebruiken in contextrijke situaties
|
|
Taal in de rechtszaal
|
|
2021-11-21 |
VWO 4-5-6
|
Taal leren gebruiken in contextrijke situaties
|
|
Instructies leren schrijven
|
|
2021-11-21 |
VMBO 3-4
|
Taal leren gebruiken in contextrijke situaties
|
|
Beroepsorientatie via journalistieke technieken
|
|
2021-11-21 |
Havo 4 en 5
|
Taal leren gebruiken in contextrijke situaties
|
|
Taal in voorlichting en reclame
|
|
2021-11-21 |
Havo 4 en 5
|
Taal leren gebruiken in contextrijke situaties
|
|
Een wervende uitnodiging leren schrijven voor lichamelijke opvoeding
|
|
2021-11-21 |
VMBO 3-4
|
Taal leren gebruiken in contextrijke situaties
|
|
Onderzoekstaal verwerven in interdisciplinair onderzoek
|
|
2021-11-21 |
VWO 4-5-6
|
Taal leren gebruiken in contextrijke situaties
|
|