Publicatieserver Levende Talen Nederlands
Publicatiereeksen

Publicaties Top 10
Publicaties
<<   75 resultaten, getoond worden 1-25    >>

Titel van het werkstuk Auteur(s) Publicatiedatum Niveau en doelgroep Type Sleuteltermen
Begrijpen en begrepen worden. De essentie van het leerplan taal
- Gert Rijlaarsdam
2024-02-06
- Fictie
- Grondslagen
- Literatuur
- Samenhang
- Taalonderwijs
- Werking van teksten
Sprachtheorie: Die Darstellungsfunktion der Sprache
- Karl Buhler
2023-11-29
- appelerende functie
- communicatiemodel
- expressieve functie
- referentiele functie
Wat mot die goser van me? Tekstanalyse als middel tot informatiedetectie en manipulatieresitentie
- Peter van Lint
2023-11-26
- persuasie
- pragmalinguistiek
- semiotiek
- tekstananalyse
Basisvorming Nederlands
- Gert Rijlaarsdam
2023-03-14 vakdidactici, leraren Nederlands
- essentie
- functionele taalvaardigheid
Teaching the universe of discourse
- Moffett, J.
2022-11-14 vakdidactici, leraren Nederlands
- leerlingericht taalonderwijs
- ontwerpen van leerlijnen
- schrijven
- theorie van taalonderwijs
Wie schrijft die blijft... Afstemmen. Methode voor een betere beoordelaarsafstemming in één lesuur
- Liselore van Ockenburg
- Karin Echten
- Ariane Linnert
2022-05-29 Docenten Nederlands Schrijfexamens Nederlands in het schoolexamen
- beoordelen van teksten
- training
Literatuur leren lezen in dialoog: lezersvragen als hulpmiddel bij het leren interpreteren van korte verhalen
- Tanja Janssen
2022-04-15 alle onderwijsniveaus
- dialogisch leren
- fictie
- hamvraag
- korte verhalen
- literatuur
Literatuur leren lezen in dialoog. Lessen geïnspireerd op het werk van Tanja Janssen
- Helge Bonset; Gert Rijlaarsdam; Martine Braaksma; Frank van Dixhoorn;Phuong Nam T. Nguyen; Joop van der Kuip; Helen Lehndorf; Irene Pieper; Frank Hakemulder; Paul de Maat; Marloes Schrijvers; Martijn Koek; Anouk ten Peze; Anne Toorenaar; Marrit van de Guchte; Chelsea O'Brien; Liselore van Ockenburg; Suzanne Adema; Suzanne Luger; Lieke Holdinga; Edith Alkema; Carla van Boxtel; Jannet van Drie; Daphne van Weijen
2022-04-14 Bovenbouw p.o. tot bovenbouw v.o. Literatuuronderwijs
- creatief schrijven
- dialogisch leren
- fictie
- hamvraag
- literatuur
Het nut van gecombineerd lees- en schrijfonderwijs
- Jacqueline Evers-Vermeul
2021-12-23 basisonderwijs, voortgezet onderwijs Begrijpend lezen
- gecombineerd lees- en schrijfonderwijs
- leesvaardigheid
- meta-analyse
- schrijfvaardigheid
Het bevorderen van schooltaal en begrijpend lezen bij tweetalige leerlingen
- Liza van den Bosch
2021-12-23 groep 6 en 7 basisonderwijs, tweetalige leerlingen Begrijpend lezen
- leesinterventie
- schooltaal
- taalvaardigheid
- thuistaal
- tweetalige leerlingen
Hoe goed zijn 12-16-jarigen in het beoordelen of webteksten geschikt zijn voor een schoolopdracht?
- Paul de Maat
2021-12-23 bovenbouw basisonderwijs, voortgezet onderwijs, adolescenten Begrijpend lezen
- beoordelen online informatie
- betrouwbaarheid bronnen beoordelen
- evaluatievaardigheden
- geschiktheid bronnen beoordelen
- informatie op het web
- webteksten
Modeling onder de loep, op zoek naar effectieve ingrediënten
- Suzanne T. M. Bogaerds-Hazenberg
- Jacqueline Evers-Vermeul
2021-12-23 basisonderwijs, voortgezet onderwijs, leraren en lerarenopleiders Begrijpend lezen
- effectieve modeling
- expliciete instructie
- GRRIM-model
- modeling
- professionalisering leraren en lerarenopleiders
- scripts
Het belang van ondersteuning voor Tekstbegrip
- Kees Broekhof
2021-12-23 high school, 14-15-jarigen Begrijpend lezen
- anderstaligen
- leesinterventie
- makkelijke versus moeilijke teksten
- rol docent
- twee typen ondersteuning
Telefoongesprek leren voeren
- Anneke Memelink-de Roij
2021-11-21 VMBO 3-4 Taal leren gebruiken in contextrijke situaties
Onderzoek leren doen naar gespreksvaardigheid
- Ervin Mantingh
- Twan Robben
2021-11-21 VWO 4-5-6 Taal leren gebruiken in contextrijke situaties
Communicatie rond een evenement
- Ilse de Vaan
2021-11-21 VMBO 3-4 Taal leren gebruiken in contextrijke situaties
Leren een ontwerp overzichtelijk en aantrekkelijk te presenteren: chunking
- Jan Willem van der Weij
2021-11-21 Havo 4 en 5 Taal leren gebruiken in contextrijke situaties
- Presenteren
Meertaligheid in de klas
- Klaske Elving
2021-11-21 Havo 4 en 5 Taal leren gebruiken in contextrijke situaties
- educatieve beroepen
Taal in context, juridisch taalgebruik en juridische beroepen
- Lara Meijer
2021-11-21 Havo 4 en 5 Taal leren gebruiken in contextrijke situaties
Taal in de rechtszaal
- Laura Borghols
2021-11-21 VWO 4-5-6 Taal leren gebruiken in contextrijke situaties
Instructies leren schrijven
- Mara Rooijmans
2021-11-21 VMBO 3-4 Taal leren gebruiken in contextrijke situaties
Beroepsorientatie via journalistieke technieken
- Maurice Dumont
2021-11-21 Havo 4 en 5 Taal leren gebruiken in contextrijke situaties
- Interview als tekst
- Interviewen als techniek
- Journalistiek
Taal in voorlichting en reclame
- Maurice Dumont
2021-11-21 Havo 4 en 5 Taal leren gebruiken in contextrijke situaties
Een wervende uitnodiging leren schrijven voor lichamelijke opvoeding
- Peggy van den Dungen
2021-11-21 VMBO 3-4 Taal leren gebruiken in contextrijke situaties
- lichamelijke opvoeding
- reclame
- werven
Onderzoekstaal verwerven in interdisciplinair onderzoek
- Twan Robben
2021-11-21 VWO 4-5-6 Taal leren gebruiken in contextrijke situaties
- interdisciplinair
- profielspecifieke uitwerking

<<   75 resultaten, getoond worden 1-25    >>