Weeling, N. (2025).
Taal in Jouw Toekomst. De Cirkel van Invloed en Mijn hoodie verhaal
. Concours Zo Kan het Ook: Samenhang. Utrecht: WODN.
|
De leerling verkent hoe persoonlijke ervaringen, interesses en kwaliteiten samenhangen met studie- en beroepskeuzes en reflecteert op de invloed van het vak Nederlands in die toekomst
Innerlijke taal is nodig om denkprocessen in werking te kunnen zetten.
Samenhang tussen het vak Nederlands en LOB biedt de kans om met behulp van de Cirkel van Invloed inzicht in het leerproces te versterken.
Wanneer de eigen ontwikkeling centraal staat, draagt het herkennen van persoonlijke kwaliteiten bij aan een sterker toekomstperspectief en ondersteunt het een taalgerichte loopbaanontwikkeling. Leeractiviteiten in samenhang aanbieden waarbij interactie en schrijfvaardigheid in relatie tot LOB en de Zelfregulerend leerstrategie Motivatie samenkomen, maakt het leren betekenisvoller en zorgt ervoor dat leerlingen taal niet als een los vak zien, maar ook als een vaardigheid voor hun toekomst.
Eindtermen
4: De leerling schrijft afgestemd op doel, publiek en context.
5: De leerling spreekt afgestemd op doel, publiek en context.
7: De leerling voert gesprekken afgestemd op doel, gesprekspartner(s) en context.
8: De leerling voert gesprekken met anderen om tot kennisopbouw, begrip of een aanpak te komen.
12: De leerling toont inzicht in en reflecteert op het effect van keuzes in taal-gebruik in verschillende contexten.
14: De leerling legt verbanden tussen ervaringen, persoonlijke interesses en kwaliteiten, vervolgopleidingen en toekomst.
|