Publicatieserver Levende Talen Nederlands
Publicatiereeksen

Publicaties Top 10
Bruijne, de, M. (2018). Multimediale informatie bij het lezen van teksten: verschillen in het leesproces bij 11-13-jarige leerlingen. In J. van der Hoeven & B. Emans (Eds.), Voor u gelezen in 2018. Lezen in de 21e eeuw. Samenvattingen van actueel internationaal wetenschappelijk onderzoek (pp. 11-16). Rotterdam: Kenniscentrum Begrijpend Lezen

Op school krijgen leerlingen veel leerteksten met ondersteunende illustraties aangeboden. En dan gaat het niet om zomaar wat foto’s ter opfleuring, maar om afbeeldingen die aansluiten bij specifieke informatie in de tekst of die zelf nieuwe informatie bevatten. Hoe verloopt het proces van begrijpend lezen bij zo’n geïllustreerde leertekst? En waarin verschillen leerlingen die deze teksten beter begrijpen van leerlingen die er minder van opsteken?

Auteur(s) Mirjam de Bruijne
Publicatiedatum 2024-12-21
Niveau en doelgroep basisonderwijs groep 8, 11-13-jarigen
Type Begrijpend lezen
Sleuteltermen
geïllustreerde leerteksten
goede en zwakke begrijpend lezers
oogbewegingsregistratie-onderzoek (eye tracking)
schema's, tabellen en grafieken
visuele geletterdheid
zelfinzicht/zelfvertrouwen, leesmotivatie
Documenten
Document 1
Titel van het werkstuk Jian, Yu-Cin (2017). Eye-movement patterns and reader characteristics of students with good and poor performance when reading scientific text with diagrams. Reading and Writing, 30 (7), 1447-1472
Bestand KBL2018_Voor_u_gelezen_deBruijne.pdf
Datum 2021-12-23 18:56:22