Onderwijs over tekststructuur: helpt dat?
-
Pyle, N., Vasquez, A.C., Lignugaris-Kraft, B., Gillam, S.L., Reutzel, D.R., Olszewski, A., Segura, H., Hartzheim, D., Laing, W. & Pyle, D. (2017). Effects of expository text structure interventions on comprehension: A meta-analysis. Reading Research Quarterly, 52 (5), 1-33
|
|
2024-12-21 |
basisonderwijs, voortgezet onderwijs
|
Begrijpend lezen
|
|
Inzicht in woordopbouw: handig voor beter tekstbegrip?
|
|
2024-12-21 |
basisonderwijs, groep 5 en groep 7
|
Begrijpend lezen
|
|
Toename in tekstbegrip en woordenschat: een kwestie van kennis?
|
|
2024-12-21 |
basisonderwijs, groep 6
|
Begrijpend lezen
|
|
Leesprogramma’s voor zwakke lezers in het voortgezet onderwijs: wat werkt?
-
Baye, A., Lake, C., Inns, A., Slavin, R.E. (2016). Effective Reading Programs for Secondary Students. Ariane Baye, Cynthia Lake, Amanda Inns, Robert E. Slavin (2016). Best Evidence Encyclopedia. http://www.bestevidence.org/
|
|
2024-12-21 |
voortgezet onderwijs, zwakke lezers
|
Begrijpend lezen
|
|
Effecten van verschillende manieren om een leestaak te introduceren op intrinsieke motivatie en tekstbegrip
|
|
2024-12-21 |
basisonderwijs, groep 7, 10-jarigen
|
Begrijpend lezen
|
|
Strategieën voor het schrijven van een betoog op basis van online bronnen
|
|
2024-12-21 |
voortgezet onderwijs, goed presterende 17- en 18-jarigen
|
Schrijfonderwijs
|
|
Volgen van leesvaardigheidsontwikkeling en doelen stellen: effect op prestaties, leesmotivatie en zelfbeeld
|
|
2024-12-21 |
basisonderwijs, groep 6, 9- en 10-jarigen
|
Begrijpend lezen
|
|
De zin of onzin van snelleesapps
-
Rayner, K., Schotter, E.R., Masson, M.E.J., Potter, M.C., & Treiman, R.(2016). So much to read, so little time: How do we read, and can speed reading help? Psychological Science in the Public Interest, Vol. 17(1), 4-34.
|
|
2024-12-21 |
ervaren lezers, studenten, volwassenen
|
Begrijpend lezen
|
|
Het belang van technisch lezen en de bijdrage van digitaal en traditioneel lezen aan de leesvaardigheid van jongeren
-
Duncan, L.G., McGeown, S.P., Griffiths, Y.M., Stothard, S.E., & Dobai, A. (2016). Adolescent reading skill and engagement with digital and traditional literacies as predictors of reading comprehension. British Journal of Psychology, 107, 209-238.
|
|
2024-12-21 |
basisonderwijs, voortgezet onderwijs, 11- tot 16-jarigen
|
Begrijpend lezen
|
|
Teaching the universe of discourse
|
|
2024-12-21 |
vakdidatici
|
|
|
Formatief eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 1: Verantwoording.
|
|
2024-12-21 |
|
|
|
Formatief eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 2: Belang, Leerplanruimte en Scholingsbehoefte voor vmbo, basisberoepsgerichte leerweg
|
|
2024-12-21 |
|
|
|
Formatief eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 3: Belang, Leerplanruimte en Scholingsbehoefte voor vmbo, kaderberoepsgerichte leerweg
|
|
2024-12-21 |
|
|
|
Formatief Eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 4: Belang, Leerplanruimte en Scholingsbehoefte voor vmbo, gemengde en theoretische leerweg.
|
|
2024-12-21 |
|
|
|
Formatief eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 5: Belang, Leerplanruimte en Scholingsbehoefte voor havo.
|
|
2024-12-21 |
|
|
|
Formatief eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 6: Belang, Leerplanruimte en Scholingsbehoefte voor vwo.
|
|
2024-12-21 |
|
|
|
Formatief eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 7: Hoe zien docenten de samenhang in een leerplanvoorstel?
|
|
2024-12-21 |
|
|
|
Begrijpen en begrepen worden. De essentie van het leerplan taal
|
|
2024-02-06 |
|
|
|
Sprachtheorie: Die Darstellungsfunktion der Sprache
|
|
2023-11-29 |
|
|
|
Wat mot die goser van me? Tekstanalyse als middel tot informatiedetectie en manipulatieresitentie
|
|
2023-11-26 |
|
|
|
Basisvorming Nederlands
|
|
2023-03-14 |
vakdidactici, leraren Nederlands
|
|
|
Teaching the universe of discourse
|
|
2022-11-14 |
vakdidactici, leraren Nederlands
|
|
|
Wie schrijft die blijft... Afstemmen. Methode voor een betere beoordelaarsafstemming in één lesuur
|
|
2022-05-29 |
Docenten Nederlands
|
Schrijfexamens Nederlands in het schoolexamen
|
|
Literatuur leren lezen in dialoog: lezersvragen als hulpmiddel bij het leren interpreteren van korte verhalen
|
|
2022-04-15 |
alle onderwijsniveaus
|
|
|
Literatuur leren lezen in dialoog. Lessen geïnspireerd op het werk van Tanja Janssen
-
Anouk ten Peze & Anne Toorenaar, Les bij een gedicht van Ingmar heytze; Winter, en Maarten Biesheuvel; Brommer op zee (film en verhaal)
-
Biografische schets in dialoog; Tanja janssen ten voeten uit
-
Carla van Boxtel & Jannet van Drie, Les bij Astrid Sy: Noem geen namen (twee fragmenten)
-
Chelsea O'Brien, Les bij Catullus 85
-
Daphne van Weijen, Chelsea O'Brien & Gert Rijlaarsdam: Bibliografie Tanja Janssen
-
Edith Alkema, Les bij Rob Buiter: Huidskleur
-
Frank Hakemulder, Les bij Katherine Mansfield: Something childish but very natural
-
Frank van Dixhoorn
-
Gert Rijlaarsdam, Les bij Mensje van Keulen: De Spiegel
-
Helen Lehndorf & Irene Pieper, Lesson for Sasa Stanisic: Die Fabrik
-
Helge Bonset, Les bij Helge Bonset: Nijlpaard op Loosdrecht?
-
Joop van der Kuil, Les bij A.H.J. Dautzenberg: Op excursie
-
Lieke Holdinga, Les bij Hanna Bervoets: De doos
-
Liselore van Ockenburg, Les bij pratenoverromanfragmenten.nl
-
Literatuur leren lezen in dialoog (hele boek)
-
Marloes Schrijvers & Gert Rijlaarsdam, Theoretische Verantwoording
-
Marloes Schrijvers, Thematisch-dialogisch literatuuronderwijs in stappen
-
Marrit van de Guchte, Les bij Wolfgang Borchert, Draussen vor der Tuer
-
Martijn Koek, Les bij Anton Tsjechov: Een grap
-
Martine Braaksma, Les bij Maarten Biesheuvel: Brommer op zee
-
Paul de Maat, Les bij Jonne Kramer: Dop
-
Phuong Nam T. Nguyen, Lesson for Ho Anh Thai: The Vegetarian Street Dogs
-
Suzanne Adema & Suzanne Luger, Les bij Cicero: Verhaal van Damocles
-
Voorwoord
|
|
2022-04-14 |
Bovenbouw p.o. tot bovenbouw v.o.
|
Literatuuronderwijs
|
|