Publicatieserver Levende Talen Nederlands
Publicatiereeksen

Publicaties Top 10
Publicaties
<<    117 resultaten, getoond worden 26-50    >>

Titel van het werkstuk Auteur(s) Publicatiedatum Niveau en doelgroep Type Sleuteltermen
Onderwijs over tekststructuur: helpt dat?
- Suzanne T. M. Bogaerds-Hazenberg
- Jacqueline Evers-Vermeul
2024-12-21 basisonderwijs, voortgezet onderwijs Begrijpend lezen
- expliciete instructie
- interventies
- meta-analyse
- onderwijs in tekststructuur
- signaalwoorden
- tekststructuren
Inzicht in woordopbouw: handig voor beter tekstbegrip?
- Saskia Rietdijk
- Jacqueline Evers-Vermeul
2024-12-21 basisonderwijs, groep 5 en groep 7 Begrijpend lezen
- betekenisgeving
- morfologisch bewustzijn
- woordopbouw
- woordstructuur
- woordstructuurherkenning
- woordverklanking
Toename in tekstbegrip en woordenschat: een kwestie van kennis?
- Jacqueline Evers-Vermeul
2024-12-21 basisonderwijs, groep 6 Begrijpend lezen
- informatieve teksten
- thematisch gerelateerde teksten
- voorkennis
- woordenschat
Leesprogramma’s voor zwakke lezers in het voortgezet onderwijs: wat werkt?
- Paul de Maat
2024-12-21 voortgezet onderwijs, zwakke lezers Begrijpend lezen
- directe instructie,
- ICT
- meta-analyse
- metacognitieve strategieaanpak
- samenwerkend leren
- tutoring
Effecten van verschillende manieren om een leestaak te introduceren op intrinsieke motivatie en tekstbegrip
- Kees Broekhof
2024-12-21 basisonderwijs, groep 7, 10-jarigen Begrijpend lezen
- activeren van voorkennis
- doe-activiteit
- intrinsieke leesmotivatie
- tekstbegrip
- voorkennis
Strategieën voor het schrijven van een betoog op basis van online bronnen
- Saskia Rietdijk
2024-12-21 voortgezet onderwijs, goed presterende 17- en 18-jarigen Schrijfonderwijs
- betoog
- effectieve schrijfstrategieën
- hardop denken
- online bronnen
- schrijfproces
- strategieën
Volgen van leesvaardigheidsontwikkeling en doelen stellen: effect op prestaties, leesmotivatie en zelfbeeld
- Mirjam de Bruijne
2024-12-21 basisonderwijs, groep 6, 9- en 10-jarigen Begrijpend lezen
- formatief toetsen
- leesmotivatie
- leesprestaties
- leeszelfbeeld
- voortgangsmonitoring
- zelfreflectie
De zin of onzin van snelleesapps
- Astrid Kraal
2024-12-21 ervaren lezers, studenten, volwassenen Begrijpend lezen
- leesproces
- oogbewegingen
- rapid serial visual presentation(RSVP)
- snelleesapps
- snellezen
- woordherkenning
Het belang van technisch lezen en de bijdrage van digitaal en traditioneel lezen aan de leesvaardigheid van jongeren
- Kees Broekhof
2024-12-21 basisonderwijs, voortgezet onderwijs, 11- tot 16-jarigen Begrijpend lezen
- adolescenten
- digitale geletterheidheid
- leesbegrip
- leesgedrag
- technisch lezen
- traditioneel lezen
Teaching the universe of discourse
- Moffett, J.
2024-12-21 vakdidatici
- schrijven
- theorie van taalonderwijs
Formatief eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 1: Verantwoording.
- Gert Rijlaarsdam
2024-12-21
- belang
- eindtermen Nederlands
- leerplan
- leerplanruimte
- peiling
- samenhang
Formatief eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 2: Belang, Leerplanruimte en Scholingsbehoefte voor vmbo, basisberoepsgerichte leerweg
- Gert Rijlaarsdam
2024-12-21
- belang
- eindtermen Nederlands
- leerplan
- leerplanruimte
- scholingsbehoefte
- vmbo basisberoespsgericht leerweg
Formatief eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 3: Belang, Leerplanruimte en Scholingsbehoefte voor vmbo, kaderberoepsgerichte leerweg
- Gert Rijlaarsdam
2024-12-21
- belang
- eindtermen Nederlands
- kaderberoepsgerichte leerweg
- leerplan
- leerplanruimte
- scholingsbehoefte
Formatief Eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 4: Belang, Leerplanruimte en Scholingsbehoefte voor vmbo, gemengde en theoretische leerweg.
- Gert Rijlaarsdam
2024-12-21
- belang
- eindtermen Nederlands
- leerplan
- leerplanruimte
- scholingsbehoefte
- vmbo gemengde en theoretische leerweg
Formatief eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 5: Belang, Leerplanruimte en Scholingsbehoefte voor havo.
- Gert Rijlaarsdam
2024-12-21
- belang
- eindtermen Nederlands
- havo
- leerplan
- leerplanruimte
- scholingsbehoefte
Formatief eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 6: Belang, Leerplanruimte en Scholingsbehoefte voor vwo.
- Gert Rijlaarsdam
2024-12-21
- belang
- eindtermen Nederlands
- leerplan
- leerplanruimte
- scholingsbehoefte
- vwo
Formatief eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 7: Hoe zien docenten de samenhang in een leerplanvoorstel?
- Gert Rijlaarsdam
2024-12-21
- eindtermen Nederlands
- leerplan
- samenhang
Begrijpen en begrepen worden. De essentie van het leerplan taal
- Gert Rijlaarsdam
2024-02-06
- Fictie
- Grondslagen
- Literatuur
- Samenhang
- Taalonderwijs
- Werking van teksten
Sprachtheorie: Die Darstellungsfunktion der Sprache
- Karl Buhler
2023-11-29
- appelerende functie
- communicatiemodel
- expressieve functie
- referentiele functie
Wat mot die goser van me? Tekstanalyse als middel tot informatiedetectie en manipulatieresitentie
- Peter van Lint
2023-11-26
- persuasie
- pragmalinguistiek
- semiotiek
- tekstananalyse
Basisvorming Nederlands
- Gert Rijlaarsdam
2023-03-14 vakdidactici, leraren Nederlands
- essentie
- functionele taalvaardigheid
Teaching the universe of discourse
- Moffett, J.
2022-11-14 vakdidactici, leraren Nederlands
- leerlingericht taalonderwijs
- ontwerpen van leerlijnen
- schrijven
- theorie van taalonderwijs
Wie schrijft die blijft... Afstemmen. Methode voor een betere beoordelaarsafstemming in één lesuur
- Liselore van Ockenburg
- Karin Echten
- Ariane Linnert
2022-05-29 Docenten Nederlands Schrijfexamens Nederlands in het schoolexamen
- beoordelen van teksten
- training
Literatuur leren lezen in dialoog: lezersvragen als hulpmiddel bij het leren interpreteren van korte verhalen
- Tanja Janssen
2022-04-15 alle onderwijsniveaus
- dialogisch leren
- fictie
- hamvraag
- korte verhalen
- literatuur
Literatuur leren lezen in dialoog. Lessen geïnspireerd op het werk van Tanja Janssen
- Helge Bonset; Gert Rijlaarsdam; Martine Braaksma; Frank van Dixhoorn;Phuong Nam T. Nguyen; Joop van der Kuip; Helen Lehndorf; Irene Pieper; Frank Hakemulder; Paul de Maat; Marloes Schrijvers; Martijn Koek; Anouk ten Peze; Anne Toorenaar; Marrit van de Guchte; Chelsea O'Brien; Liselore van Ockenburg; Suzanne Adema; Suzanne Luger; Lieke Holdinga; Edith Alkema; Carla van Boxtel; Jannet van Drie; Daphne van Weijen
2022-04-14 Bovenbouw p.o. tot bovenbouw v.o. Literatuuronderwijs
- creatief schrijven
- dialogisch leren
- fictie
- hamvraag
- literatuur

<<    117 resultaten, getoond worden 26-50    >>