Publicatieserver Levende Talen Nederlands
Publicatiereeksen

Publicaties Top 10
Evers-Vermeul, J. (2017). Toename in tekstbegrip en woordenschat: een kwestie van kennis? In J. van der Hoeven & S. Rietdijk (Eds.), Voor u gelezen in 2017. Begrijpend lezen en basisvaardigheden. Samenvattingen van actueel internationaal wetenschappelijk onderzoek (pp. 15-20). Rotterdam: Kenniscentrum Begrijpend Lezen

Onderzoek laat zien dat voorkennis het makkelijker maakt om een tekst goed te begrijpen. Minder duidelijk is echter hoe je de kennis van leerlingen het beste kunt vergroten, zodat ze ook bij nieuwe thema’s tot goed tekstbegrip komen en hun woordenschat uitbreiden. Amerikaanse onderzoekers testten of kennis tegelijkertijd kan worden toegepast én opgebouwd door leerlingen een set teksten over hetzelfde thema te laten lezen. Leerlingen bleken na het lezen van een set samenhangende teksten meer kennis te hebben over de concepten en kernwoorden uit deze teksten dan leerlingen die een set teksten over verschillende thema’s hadden gelezen. Ook hielp de samenhangende set teksten leerlingen om informatie uit een nieuwe tekst over een gerelateerd thema beter te onthouden.

Auteur(s) Jacqueline Evers-Vermeul
Publicatiedatum 2024-12-21
Niveau en doelgroep basisonderwijs, groep 6
Type Begrijpend lezen
Sleuteltermen
informatieve teksten
thematisch gerelateerde teksten
voorkennis
woordenschat
Documenten
Document 1
Titel van het werkstuk Cervetti, G. N., Wright, T. S. & Hwang, H. (2016). Conceptual coherence, comprehension, and vocabulary acquisition: A knowledge effect? Reading and Writing, 29(4), 761-779
Bestand KBL2017_Voor_u_gelezen_Evers-Vermeul.pdf
Datum 2021-12-23 19:30:02