Evers-Vermeul, J. (2017). Toename in tekstbegrip en woordenschat: een kwestie van kennis? In J. van der Hoeven & S. Rietdijk (Eds.), Voor u gelezen in 2017. Begrijpend lezen en basisvaardigheden. Samenvattingen van actueel internationaal wetenschappelijk onderzoek (pp. 15-20). Rotterdam: Kenniscentrum Begrijpend Lezen
|
Onderzoek laat zien dat voorkennis het makkelijker maakt om een tekst goed te begrijpen. Minder duidelijk is echter hoe je de kennis van leerlingen het beste kunt vergroten, zodat ze ook bij nieuwe thema’s tot goed tekstbegrip komen en hun woordenschat uitbreiden. Amerikaanse onderzoekers testten of kennis tegelijkertijd kan worden toegepast én opgebouwd door leerlingen een set teksten over hetzelfde thema te laten lezen. Leerlingen bleken na het lezen van een set samenhangende teksten meer kennis te hebben over de concepten en kernwoorden uit deze teksten dan leerlingen die een set teksten over verschillende thema’s hadden gelezen. Ook hielp de samenhangende set teksten leerlingen om informatie uit een nieuwe tekst over een gerelateerd thema beter te onthouden.
|