Maat, de, P. (2017). Leesprogramma's voor zwakke lezers in het voortgezet onderwijs: wat werkt? In J. van der Hoeven & S. Rietdijk (Eds.), Voor u gelezen in 2017. Begrijpend lezen en basisvaardigheden. Samenvattingen van actueel internationaal wetenschappelijk onderzoek (pp. 25-30). Rotterdam: Kenniscentrum Begrijpend Lezen
|
Welke programma’s werken voor zwakke lezers in het voortgezet onderwijs?. Dat was de vraag die in een overzichtsstudie werd beantwoord. Daartoe werden 49 leesprogramma’s gecategoriseerd en geanalyseerd. Uit de resultaten bleek dat tutoring (onderwijs aan groepjes van meestal maximaal vier leerlingen) en samenwerkend leren het meeste effect hadden. De auteurs verklaren dit met een motivatiefactor - leerlingen bouwen een goede band op met de docent, of hebben die al met hun klasgenoten - en met een personalisatiefactor - de docent kan zijn onderwijs in een klein groepje individueel afstemmen op de leerbehoeftes van de leerlingen, en leerlingen die samenwerken kennen elkaars vaardigheden en kunnen elkaar daardoor op maat helpen -. Veel programma's met een traditionelere opzet, bijvoorbeeld het trainen van metacognitieve vaardigheden hadden voor deze leerlingen weinig tot geen effect.
Paul de Maat
|
2024-12-21 |
voortgezet onderwijs, zwakke lezers
|
Begrijpend lezen
|
|
Baye, A., Lake, C., Inns, A., Slavin, R.E. (2016). Effective Reading Programs for Secondary Students. Ariane Baye, Cynthia Lake, Amanda Inns, Robert E. Slavin (2016). Best Evidence Encyclopedia. http://www.bestevidence.org/ |
KBL2017_Voor_u_gelezen_deMaat.pdf
|
2021-12-23 19:43:30 |
|
|
|