Publicatieserver Levende Talen Nederlands
Publicatiereeksen

Publicaties Top 10
Rietdijk, S. (2016). Strategieën voor het schrijven van een betoog op basis van online bronnen. In E. Olijkan (Ed.), Voor u gelezen in 2016. Lezen en digitalisering. Samenvattingen van actueel internationaal wetenschappelijk onderzoek (pp. 31-34). Rotterdam: Kenniscentrum Begrijpend Lezen

Kirkpatrick & Klein lieten een kleine groep goede schrijvers van een Canadese middelbare school een betoog schrijven op basis van online bronnen. Zij onderzochten hoe de leerlingen de schrijftaak uitvoerden. De onderzoekers stuitten op twee verschillende schrijfstrategieën, één waarbij leerlingen hulpdocumenten creëerden op basis waarvan zijn hun tekst schreven en één waarbij leerlingen direct schreven vanuit de bronnen. Elke strategie bleek gepaard te gaan met een set onderliggende strategieën. Een deel van deze strategieën wordt zowel gebruikt bij papieren als bij digitale bronnen, een deel is exclusief voor het gebruik van internet en – zo betogen de onderzoekers – vormen een belangrijke verruiming van de onderzoeks- en schrijfstrategieën.

Auteur(s) Saskia Rietdijk
Publicatiedatum 2024-12-21
Niveau en doelgroep voortgezet onderwijs, goed presterende 17- en 18-jarigen
Type Schrijfonderwijs
Sleuteltermen
betoog
effectieve schrijfstrategieën
hardop denken
online bronnen
schrijfproces
strategieën
Documenten
Document 1
Titel van het werkstuk Kirkpatrick, L.C., & Klein, P.D. (2016). High-achieving high school students’ strategies for writing from internet-based sources of information. Journal of Writing Research, 8(1), 1-47
Bestand KBL2016_Voor-u-gelezen_Rietdijk.pdf
Datum 2021-12-24 11:44:19