Kraal, A. (2016). De zin of onzin van snelleesapps. in E. Olijkan (Ed.), Voor u gelezen in 2016. Lezen en digitalisering. Samenvattingen van actueel internationaal wetenschappelijk onderzoek (pp. 13-20). Rotterdam: Kenniscentrum Begrijpend Lezen
|
Het concept van snellezen – lezen in een versneld tempo met behoud van begrip – heeft al decennialang veel aantrekkingskracht. Door de komst van snelleesapps is snellezen de laatste tijd weer populair geworden. Rayner en zijn collega’s beschrijven wat er vanuit onderzoek bekend is over het leesproces en bespreken de implicaties voor snelleescursussen
en technologieën zoals snelleesapps. Hun conclusie is dat een verhoogde leessnelheid door middel van snelleescursussen of -technologieën ten koste gaat van begrip. Taalvaardigheid vormt de basis van leessnelheid.
Astrid Kraal
|
2024-12-21 |
ervaren lezers, studenten, volwassenen
|
Begrijpend lezen
|
|
Rayner, K., Schotter, E.R., Masson, M.E.J., Potter, M.C., & Treiman, R.(2016). So much to read, so little time: How do we read, and can speed reading help? Psychological Science in the Public Interest, Vol. 17(1), 4-34. |
KBL2016_Voor-u-gelezen_Kraal.pdf
|
2021-12-24 12:03:12 |
|
|
|