Broekhof, K. (2018). Relatie tussen eigen initiatief en de ontwikkeling van kennis en leesstrategieën en begrijpend lezen. In J. van der Hoeven & B. Emans (Eds.), Voor u gelezen in 2018. Lezen in de 21e eeuw. Samenvattingen van actueel internationaal wetenschappelijk onderzoek (pp. 29-33). Rotterdam: Kenniscentrum Begrijpend Lezen
|
Begrijpend lezen is een zelfgestuurde activiteit waarvan het succes afhangt van de pro-actieve inzet van de leerling. In deze studie is onderzocht wat het effect is van ‘eigen initiatief’ op de ontwikkeling van de vaardigheid in begrijpend lezen bij leerlingen van 9 tot 12 jaar en in hoeverre dat effect loopt via de kennis van leesstrategieën. Eigen initiatief blijkt een direct effect te
hebben op de ontwikkeling van begrijpend lezen bij alle leerlingen in het onderzoek. Bij oudere leerlingen blijkt eigen initiatief eveneens via de kennis van leesstrategieën een effect te hebben.
Kees Broekhof
|
2024-12-21 |
basisonderwijs, groep 5, 6, 7, 8, 9-12-jarigen
|
Begrijpend lezen
|
|
Warner, G.J., Fay, D. & Spörer, N. (2017), Relations among personal initiative and the development of reading strategy knowledge and reading comprehension. Frontline Learning Research, 5 (2), 1-23. |
KBL2018_Voor_u_gelezen_Broekhof.pdf
|
2021-12-23 19:03:57 |
|
|
|