Publicatieserver Levende Talen Nederlands
Publicatiereeksen

Publicaties Top 10
Broekhof, K. (2017). Effecten van verschillende manieren om een leestaak te introduceren op intrinsieke motivatie en leesbegrip. In J. van der Hoeven & S. Rietdijk (Eds.), Voor u gelezen in 2017. Begrijpend lezen en basisvaardigheden. Samenvattingen van actueel internationaal wetenschappelijk onderzoek (pp. 21-24). Rotterdam: Kenniscentrum Begrijpend Lezen

In dit onderzoek is het effect onderzocht van twee verschillende manieren om een leestaak te introduceren – een doe-activiteit en voorkennis activeren – op de intrinsieke motivatie en het tekstbegrip van leerlingen in groep 7 (10 jaar oud) van de basisschool. Beide manieren leidden tot een substantiële verbetering van het tekstbegrip. Er was geen verschil in effect tussen de twee manieren. Er werd geen effect gevonden op de intrinsieke leesmotivatie van de leerlingen.

Auteur(s) Kees Broekhof
Publicatiedatum 2024-12-21
Niveau en doelgroep basisonderwijs, groep 7, 10-jarigen
Type Begrijpend lezen
Sleuteltermen
activeren van voorkennis
doe-activiteit
intrinsieke leesmotivatie
tekstbegrip
voorkennis
Documenten
Document 1
Titel van het werkstuk Bråten, I., Johansen R.P., & Strømsø, H.I. (2017) Effects of different ways of introducing a reading task on intrinsic motivation and comprehension. Journal of Research in Reading, 40(1), 17-36
Bestand KBL2017_Voor_u_gelezen_Broekhof.pdf
Datum 2021-12-23 19:50:40