Publicatieserver Levende Talen Nederlands
Publicatiereeksen

Publicaties Top 10
Rietdijk, S. & Evers-Vermeul, J. (2017). Inzicht in woordopbouw: handig voor beter tekstbegrip? In J. van der Hoeven & S. Rietdijk (Eds.), Voor u gelezen in 2017. Begrijpend lezen en basisvaardigheden. Samenvattingen van actueel internationaal wetenschappelijk onderzoek (pp. 11-14). Rotterdam: Kenniscentrum Begrijpend Lezen.

Inzicht in de manier waarop woorden zijn opgebouwd, ook wel morfologisch bewustzijn genoemd, kan kinderen helpen om een tekst goed te begrijpen. In deze studie onder Amerikaanse basisschoolleerlingen is onderzocht hoe die relatie tussen morfologisch bewustzijn en tekstbegrip precies in elkaar steekt. Het blijkt dat leerlingen uit groep 5 en 7 hogere scores voor begrijpend lezen halen naarmate ze beter zijn de morfologische structuur van woorden te gebruiken om a) woorden goed uit te spreken en b) de betekenis van woorden te achterhalen.

Auteur(s) Saskia Rietdijk
Jacqueline Evers-Vermeul
Publicatiedatum 2024-12-21
Niveau en doelgroep basisonderwijs, groep 5 en groep 7
Type Begrijpend lezen
Sleuteltermen
betekenisgeving
morfologisch bewustzijn
woordopbouw
woordstructuur
woordstructuurherkenning
woordverklanking
Documenten
Document 1
Titel van het werkstuk Deacon, S. H., Tong, X., & Francis, K. (2017). The relationship of morphological analysis and morphological decoding to reading comprehension. Journal of Research in Reading, 40(1), 1-16
Bestand KBL2017_Voor_u_gelezen_Rietdijk_Evers-Vermeul.pdf
Datum 2021-12-23 19:20:07