Publicatieserver Levende Talen Nederlands
Publicatiereeksen

Publicaties Top 10
Publicaties
<<   98 resultaten, getoond worden 1-25    >>

Titel van het werkstuk Auteur(s) Publicatiedatum Niveau en doelgroep Type Sleuteltermen
Formatief eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 1: Verantwoording.
- Gert Rijlaarsdam
2024-12-21
- belang
- eindtermen Nederlands
- leerplan
- leerplanruimte
- peiling
- samenhang
Formatief eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 2: Belang, Leerplanruimte en Scholingsbehoefte voor vmbo, basisberoepsgerichte leerweg
- Gert Rijlaarsdam
2024-12-21
- belang
- eindtermen Nederlands
- leerplan
- leerplanruimte
- scholingsbehoefte
- vmbo basisberoespsgericht leerweg
Formatief eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 3: Belang, Leerplanruimte en Scholingsbehoefte voor vmbo, kaderberoepsgerichte leerweg
- Gert Rijlaarsdam
2024-12-21
- belang
- eindtermen Nederlands
- kaderberoepsgerichte leerweg
- leerplan
- leerplanruimte
- scholingsbehoefte
Formatief Eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 4: Belang, Leerplanruimte en Scholingsbehoefte voor vmbo, gemengde en theoretische leerweg.
- Gert Rijlaarsdam
2024-12-21
- belang
- eindtermen Nederlands
- leerplan
- leerplanruimte
- scholingsbehoefte
- vmbo gemengde en theoretische leerweg
Formatief eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 5: Belang, Leerplanruimte en Scholingsbehoefte voor havo.
- Gert Rijlaarsdam
2024-12-21
- belang
- eindtermen Nederlands
- havo
- leerplan
- leerplanruimte
- scholingsbehoefte
Formatief eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 6: Belang, Leerplanruimte en Scholingsbehoefte voor vwo.
- Gert Rijlaarsdam
2024-12-21
- belang
- eindtermen Nederlands
- leerplan
- leerplanruimte
- scholingsbehoefte
- vwo
Formatief eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 7: Hoe zien docenten de samenhang in een leerplanvoorstel?
- Gert Rijlaarsdam
2024-12-21
- eindtermen Nederlands
- leerplan
- samenhang
Begrijpen en begrepen worden. De essentie van het leerplan taal
- Gert Rijlaarsdam
2024-02-06
- Fictie
- Grondslagen
- Literatuur
- Samenhang
- Taalonderwijs
- Werking van teksten
Sprachtheorie: Die Darstellungsfunktion der Sprache
- Karl Buhler
2023-11-29
- appelerende functie
- communicatiemodel
- expressieve functie
- referentiele functie
Wat mot die goser van me? Tekstanalyse als middel tot informatiedetectie en manipulatieresitentie
- Peter van Lint
2023-11-26
- persuasie
- pragmalinguistiek
- semiotiek
- tekstananalyse
Documenten inrichting Praktisch Examen
- College voor Toetsing en Examens
2021-03-04 Schrijfexamens Nederlands in het schoolexamen
Kwesties of bevindingen RV toetsen Nederlands 2020
- Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands
2020-10-30
Nominaties beste Rv-toets Nederlands 2020
- Karin Echten
- Sarah Mulders
- Huub van den Bergh
2020-10-30
Resultaatverbeteringstoets Etty Hillesum Lyceum
- Metteke de Vries-Kolman
- Anke Meijer-Breedveld
2020-10-26 5 havo
- Leesvaardigheid
- Schrijfvaardigheid
- Verhaalanalyse
Resultaatverbeteringstoets Adelbert College Wassenaar havo
- F. Klein-de Bruijn
2020-10-26 5 havo
- leesvaardigheid en argumentatie
- schrijfvaardigheid
- verhaalanalyse (ipv mondeling over literaire werken en poezie)
Resultaatverbeteringstoets Stedelijk Gymnasium Breda
- Inge Bekkers
- Clasine van Dorst
- Marielle Driessen
- Nadia Klijn
- Lieneke Steijn, Suzan Zegers
2020-10-26 6 gymnasium
- Literatuur
- Schrijfvaardigheid
- Spreekvaardigheid
Resultaatverbeteringstoets Maris College vwo
- Auke Abma
2020-10-26 6 vwo
- Argumentatietheorie
- Framing
- Koloniale literatuur
- Poëzie
- Schrijfvaardigheid
Resultaatverbeteringstoets Lyceum F vwo
- Karin Pierens
- Gerrit Vroom
- Wim van Nispen
2020-10-26 6 vwo
- Leesvaardigheid
- Mondelinge vaardigheid
- Schrijfvaardigheid
Resultaatverbeteringstoets College D
- Lotte Vennekens
- Anna Hermans
2020-10-26 6 vwo
- historische letterkunde
- moderne letterkunde
- mondelinge presentatie
- schriftelijk betoog
Literatuur leren lezen in dialoog: lezersvragen als hulpmiddel bij het leren interpreteren van korte verhalen
- Tanja Janssen
2022-04-15 alle onderwijsniveaus
- dialogisch leren
- fictie
- hamvraag
- korte verhalen
- literatuur
Het verwerken van verhalende en informatieve teksten door sterke en zwakke begrijpend lezers
- Kees Broekhof
2024-12-21 basisonderwijs groep 4 Begrijpend lezen
- beginnende lezers
- hardop denken
- informatieve teksten
- parafraseerders en uitweiders
- strategiegebruik
- verhalende teksten
Multimediale informatie bij het lezen van teksten: Verschillen in het leesproces bij 11-13-jarige leerlingen
- Mirjam de Bruijne
2024-12-21 basisonderwijs groep 8, 11-13-jarigen Begrijpend lezen
- geïllustreerde leerteksten
- goede en zwakke begrijpend lezers
- oogbewegingsregistratie-onderzoek (eye tracking)
- schema's, tabellen en grafieken
- visuele geletterdheid
- zelfinzicht/zelfvertrouwen, leesmotivatie
Inzicht in woordopbouw: handig voor beter tekstbegrip?
- Saskia Rietdijk
- Jacqueline Evers-Vermeul
2024-12-21 basisonderwijs, groep 5 en groep 7 Begrijpend lezen
- betekenisgeving
- morfologisch bewustzijn
- woordopbouw
- woordstructuur
- woordstructuurherkenning
- woordverklanking
Relaties tussen eigen initiatief en de ontwikkeling van kennis van leesstrategieën en begrijpend lezen
- Kees Broekhof
2024-12-21 basisonderwijs, groep 5, 6, 7, 8, 9-12-jarigen Begrijpend lezen
- eigen initiatief
- kennis van leesstrategieën
- ontwikkeling van de kennis van leesstrategieën
- verantwoordelijkheid voor eigen leren
Toename in tekstbegrip en woordenschat: een kwestie van kennis?
- Jacqueline Evers-Vermeul
2024-12-21 basisonderwijs, groep 6 Begrijpend lezen
- informatieve teksten
- thematisch gerelateerde teksten
- voorkennis
- woordenschat

<<   98 resultaten, getoond worden 1-25    >>