Publicatieserver Levende Talen Nederlands
Publicatiereeksen

Publicaties Top 10
Dammer, L. & Roest, S. (2025). Inzicht in framing door rolwisseling van taalgebruiker naar taalbeschouwer . Concours Zo Kan het Ook: Samenhang. Utrecht: WODN

Leerlingen in bovenbouw havo/vwo verkennen in drie lessen van 45 minuten al lezend en schrijvend het begrip framing aan de hand van zakelijke en literaire teksten. Ze kunnen frames herkennen, bedenken en gebruiken in (literaire) teksten.



Eindtermen

6: De leerling gebruikt taal op een creatieve manier;

13: De leerling toont inzicht in en reflecteert op het effect van keuzes in taalgebruik in

verschillende contexten

Auteur(s) Lieke Dammer
Sarike Roest
Publicatiedatum 2025-04-16
Niveau en doelgroep 4 havo en 5 vwo
Sleuteltermen
Framing
Lezen
Rolwisseling
Schrijven
Taalbeheersing
Documenten
Document 1
Titel van het werkstuk 05 Juryrapport
Bestand Roest_&_Dammer-Juryrapport.pdf
Datum 2025-04-16 10:33:07
Document 2
Titel van het werkstuk 01 Inzicht in framing door rolwisseling van taalgebruiker naar taal beschouwer
Bestand ZKHO Inzicht in framing door rolwisseling van taalgebruiker naar taalbeschouwer .pdf
Datum 2025-04-16 10:26:57
Document 3
Titel van het werkstuk 02 Docentenhandleiding
Bestand Docentenhandleiding ZKHO Inzicht in framing door rolwisseling van taalgebruiker naar taalbeschouwer (1).pdf
Datum 2025-04-16 10:27:26
Document 4
Titel van het werkstuk 03 Dia's voor gebruik in de lessen
Bestand Lessenserie framing (1).pptx
Datum 2025-04-16 10:28:27
Document 5
Titel van het werkstuk 04 Vragen voor en tijdens het lezen in de zaak Shell
Bestand Vragen voor en tijdens lezen De zaak Shell (1).docx
Datum 2025-04-16 10:29:12