Publicatieserver Levende Talen Nederlands
Publicatiereeksen

Publicaties Top 10
Publicaties
<<   103 resultaten, getoond worden 1-25    >>

Titel van het werkstuk Auteur(s) Publicatiedatum Niveau en doelgroep Type Sleuteltermen
Zo Kan Het Ook. Inzicht in framing door rolwisseling van taalgebruiker naar taal beschouwer
- Lieke Dammer
- Sarike Roest
2025-04-16 4 havo en 5 vwo
- Framing
- Lezen
- Rolwisseling
- Schrijven
- Taalbeheersing
Zo Kan het Ook: Het mini-essay
- Liesbeth Lichtendahl
2025-04-11 Klas 5/6 havo-vwo
- Essay
- Literaire interpretatie
- Schrijven
Zo kan het ook: Generalisaties op basis van de literaire canon formuleren en onderzoeken
- Willemijn Zwart
2025-04-11 havo, vwo, 4, 5, 6
- Bekrachtigen
- Falsificeren
- Generalisatie
- Hypothese
- Literatuurgeschiedenis
- Wetenschappelijk redeneren
Zo Kan het Ook: Project taalkundige beschouwing: integratie van vaardigheden en taalkundige vakinhoud in de lessen Nederlands
- Kristel Doreleijers
- Renate van Keulen
2025-04-10 vwo 5 (of in aangepaste vorm havo/vwo 4)
- Leesvaardigheid
- Onderzoek
- Presentatievaardidheid
- Schrijfvaardigheid
- Taalkunde
Zo Kan het Ook: Parkwachters - de stellingachtbaan
- Sarah van Hove
2025-04-10 havo 3
- Betoog
- Geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs
- Literaire discussie
- Maatschappelijke thema's
Tijd om je papieren boeken weg te gooien? Een meta-analyse over de effecten van leesmedium op begrijpend lezen
- Amy de Bruïne
- Anne Helder
- Paul van den Broek
2024-12-21 basisonderwijs, voortgezet onderwijs, beroepsonderwijs, hoger onderwijs Begrijpend lezen
- digitaal lezen
- informatieve teksten
- meta-analyse
- van een scherm lezen
- van papier lezen
- verhalende teksten
Rolwisselend lezen in het vmbo kansrijk maar veeleisend voor de docent
- Mirjam de Bruijne
- José van der Hoeven
2024-12-21 voortgezet onderwijs, vmbo b/k-leerlingen Begrijpend lezen
- instructie
- leraarhandelen
- modeling
- reciprocal teaching
- rolwisselend lezen
- samenwerkend leren
Het verwerken van verhalende en informatieve teksten door sterke en zwakke begrijpend lezers
- Kees Broekhof
2024-12-21 basisonderwijs groep 4 Begrijpend lezen
- beginnende lezers
- hardop denken
- informatieve teksten
- parafraseerders en uitweiders
- strategiegebruik
- verhalende teksten
Training in verbanden leggen, en de invloed daarvan op het letterlijke en inferentiële tekstbegrip van goede en minder bekwame lezers
- Josefine Karlsson
- Lorena Martin
- Amy de Bruïne
- Paul van den Broek
2024-12-21 basisonderwijs, voortgezet onderwijs, goede en minder bekwame leerlingen Begrijpend lezen
- groepsgrootte
- impliciete verbanden
- inferentiële tekstverbanden
- leesinterventies
- meta-analyse
- verbanden leggen
Multimediale informatie bij het lezen van teksten: Verschillen in het leesproces bij 11-13-jarige leerlingen
- Mirjam de Bruijne
2024-12-21 basisonderwijs groep 8, 11-13-jarigen Begrijpend lezen
- geïllustreerde leerteksten
- goede en zwakke begrijpend lezers
- oogbewegingsregistratie-onderzoek (eye tracking)
- schema's, tabellen en grafieken
- visuele geletterdheid
- zelfinzicht/zelfvertrouwen, leesmotivatie
Relaties tussen eigen initiatief en de ontwikkeling van kennis van leesstrategieën en begrijpend lezen
- Kees Broekhof
2024-12-21 basisonderwijs, groep 5, 6, 7, 8, 9-12-jarigen Begrijpend lezen
- eigen initiatief
- kennis van leesstrategieën
- ontwikkeling van de kennis van leesstrategieën
- verantwoordelijkheid voor eigen leren
Onderwijs over tekststructuur: helpt dat?
- Suzanne T. M. Bogaerds-Hazenberg
- Jacqueline Evers-Vermeul
2024-12-21 basisonderwijs, voortgezet onderwijs Begrijpend lezen
- expliciete instructie
- interventies
- meta-analyse
- onderwijs in tekststructuur
- signaalwoorden
- tekststructuren
Inzicht in woordopbouw: handig voor beter tekstbegrip?
- Saskia Rietdijk
- Jacqueline Evers-Vermeul
2024-12-21 basisonderwijs, groep 5 en groep 7 Begrijpend lezen
- betekenisgeving
- morfologisch bewustzijn
- woordopbouw
- woordstructuur
- woordstructuurherkenning
- woordverklanking
Toename in tekstbegrip en woordenschat: een kwestie van kennis?
- Jacqueline Evers-Vermeul
2024-12-21 basisonderwijs, groep 6 Begrijpend lezen
- informatieve teksten
- thematisch gerelateerde teksten
- voorkennis
- woordenschat
Leesprogramma’s voor zwakke lezers in het voortgezet onderwijs: wat werkt?
- Paul de Maat
2024-12-21 voortgezet onderwijs, zwakke lezers Begrijpend lezen
- directe instructie,
- ICT
- meta-analyse
- metacognitieve strategieaanpak
- samenwerkend leren
- tutoring
Effecten van verschillende manieren om een leestaak te introduceren op intrinsieke motivatie en tekstbegrip
- Kees Broekhof
2024-12-21 basisonderwijs, groep 7, 10-jarigen Begrijpend lezen
- activeren van voorkennis
- doe-activiteit
- intrinsieke leesmotivatie
- tekstbegrip
- voorkennis
Strategieën voor het schrijven van een betoog op basis van online bronnen
- Saskia Rietdijk
2024-12-21 voortgezet onderwijs, goed presterende 17- en 18-jarigen Schrijfonderwijs
- betoog
- effectieve schrijfstrategieën
- hardop denken
- online bronnen
- schrijfproces
- strategieën
Volgen van leesvaardigheidsontwikkeling en doelen stellen: effect op prestaties, leesmotivatie en zelfbeeld
- Mirjam de Bruijne
2024-12-21 basisonderwijs, groep 6, 9- en 10-jarigen Begrijpend lezen
- formatief toetsen
- leesmotivatie
- leesprestaties
- leeszelfbeeld
- voortgangsmonitoring
- zelfreflectie
De zin of onzin van snelleesapps
- Astrid Kraal
2024-12-21 ervaren lezers, studenten, volwassenen Begrijpend lezen
- leesproces
- oogbewegingen
- rapid serial visual presentation(RSVP)
- snelleesapps
- snellezen
- woordherkenning
Het belang van technisch lezen en de bijdrage van digitaal en traditioneel lezen aan de leesvaardigheid van jongeren
- Kees Broekhof
2024-12-21 basisonderwijs, voortgezet onderwijs, 11- tot 16-jarigen Begrijpend lezen
- adolescenten
- digitale geletterheidheid
- leesbegrip
- leesgedrag
- technisch lezen
- traditioneel lezen
Teaching the universe of discourse
- Moffett, J.
2024-12-21 vakdidatici
- schrijven
- theorie van taalonderwijs
Formatief eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 1: Verantwoording.
- Gert Rijlaarsdam
2024-12-21
- belang
- eindtermen Nederlands
- leerplan
- leerplanruimte
- peiling
- samenhang
Formatief eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 2: Belang, Leerplanruimte en Scholingsbehoefte voor vmbo, basisberoepsgerichte leerweg
- Gert Rijlaarsdam
2024-12-21
- belang
- eindtermen Nederlands
- leerplan
- leerplanruimte
- scholingsbehoefte
- vmbo basisberoespsgericht leerweg
Formatief eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 3: Belang, Leerplanruimte en Scholingsbehoefte voor vmbo, kaderberoepsgerichte leerweg
- Gert Rijlaarsdam
2024-12-21
- belang
- eindtermen Nederlands
- kaderberoepsgerichte leerweg
- leerplan
- leerplanruimte
- scholingsbehoefte
Formatief Eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 4: Belang, Leerplanruimte en Scholingsbehoefte voor vmbo, gemengde en theoretische leerweg.
- Gert Rijlaarsdam
2024-12-21
- belang
- eindtermen Nederlands
- leerplan
- leerplanruimte
- scholingsbehoefte
- vmbo gemengde en theoretische leerweg

<<   103 resultaten, getoond worden 1-25    >>