Publicatieserver Levende Talen Nederlands
Publicatiereeksen

Publicaties Top 10
Karlsson, J., Martin, L., Bruïne, de, A., & van den Broek, P. (2018). Training in verbanden leggen, en de invloed daarvan op het letterlijke en inferentiële tekstbegrip van goede en minder bekwame lezers. In J. van der Hoeven & B. Emans (Eds.), Voor u gelezen in 2018. Lezen in de 21e eeuw. Samenvattingen van actueel internationaal wetenschappelijk onderzoek (pp. 25-28). Rotterdam: Kenniscentrum Begrijpend Lezen

Bij tekstbegrip gaat het er niet alleen om de letterlijke betekenis te begrijpen maar ook impliciete boodschappen. Hiervoor is het nodig dat de lezer de vaardigheid heeft of ontwikkelt om teksten te interpreteren en verbanden te leggen. Uit deze metastudie blijkt dat deze vaardigheid valt te trainen bij zowel goede als minder bekwame leerlingen in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs.

Auteur(s) Josefine Karlsson
Lorena Martin
Amy de Bruïne
Paul van den Broek
Publicatiedatum 2024-12-21
Niveau en doelgroep basisonderwijs, voortgezet onderwijs, goede en minder bekwame leerlingen
Type Begrijpend lezen
Sleuteltermen
groepsgrootte
impliciete verbanden
inferentiële tekstverbanden
leesinterventies
meta-analyse
verbanden leggen
Links (verwijzingen naar internet, filmclips, etc.)
- http://www.taalcanon.nl/vragen/waarom-drukt-taal-nooit-precies-uit-wat-je-bedoelt
Documenten
Document 1
Titel van het werkstuk Amy Elleman (2017). Examining the impact of inference instruction on the literal and inferential comprehension of skilled and less skilled readers: A meta-analytic review. Journal of Educational Psychology, 109 (6), 761-781
Bestand KBL2018_Voor_u_gelezen_Karlsson_etal.pdf
Datum 2021-12-23 18:46:02