Publicatieserver Levende Talen Nederlands
Publicatiereeksen

Publicaties Top 10
Lichtendahl, L. (2025). Het mini-essay . Concours Zo Kan het Ook: Samenhang. Utrecht: WODN

In deze lessenserie lezen leerlingen essays en schrijven ze een eigen mini-essay over een diepe vraag bij een gelezen literair werk. De ‘katalysator’ voor het mini-essay is een groepsgesprek over het literaire werk. Leerlingen zijn lezer en via het groepsgesprek worden ze schrijver.



4: De leerling schrijft afgestemd op doel, publiek en context. (B)

8: De leerling voert gesprekken met anderen om tot kennisopbouw, begrip of een aanpak te komen. (H)

16: De leerling evalueert diens literaire ontwikkeling aan de hand van literai-re teksten. (E)

Auteur(s) Liesbeth Lichtendahl
Publicatiedatum 2025-04-11
Niveau en doelgroep Klas 5/6 havo-vwo
Sleuteltermen
Essay
Literaire interpretatie
Schrijven
Documenten
Document 1
Titel van het werkstuk 03 Juryrapport Liesbeth Lichtendahl
Bestand Lichtendahl_Juryrapport.pdf
Datum 2025-04-11 14:18:00
Document 2
Titel van het werkstuk 01 Het mini-essay
Bestand ZKHO mini-essay.docx
Datum 2025-04-11 14:17:05
Beschrijving Definitieve versie ZKHO
Document 3
Titel van het werkstuk 02 Bijlage bij 'Het mini-essay'
Bestand Bijlage uitleg lessen ZKHO mini-essay.docx
Datum 2025-04-11 14:17:41
Beschrijving Bijlage bij 'Het mini-essay'