Publicatieserver Levende Talen Nederlands
Publicatiereeksen

Publicaties Top 10
Bruijne, de, M., & Hoeven, van der, J. (2019). Rolwisselend lezen in het vmbo kansrijk maar veeleisend voor de docent. In J. van der Hoeven (Ed.), Voor u gelezen in 2019. De rol van schrijven, teksten en de leraar in het leesonderwijs. Samenvattingen van actueel internationaal wetenschappelijk onderzoek (pp. 29-33). Rotterdam: Kenniscentrum Begrijpend Lezen

Rolwisselend lezen, waarbij de sturing van het leerproces (van instructie naar samenwerkend leren) geleidelijk wordt overgedragen aan de leerling, is internationaal een beproefde didactiek voor het verhogen van leesvaardigheid. De vraag die hier wordt beantwoord is in hoeverre het effect van de didactiek, in dit geval bij vmbo b/k-eerlingen, afhankelijk is van adequaat leraarhandelen. Het onderzoek werd uitgevoerd op Nederlandse vmbo-scholen met gebruikmaking van Nieuwsbegrip. Vmbo-leraren werden in rolwisselend lezen getraind en in hun lessen geobserveerd. Daarbij bleek dat rolwisselend lezen bijdroeg aan de leesvaardigheid van vmbo-leerlingen, echter alleen bij hoge kwaliteit van de instructie.

Auteur(s) Mirjam de Bruijne
José van der Hoeven
Publicatiedatum 2024-12-21
Niveau en doelgroep voortgezet onderwijs, vmbo b/k-leerlingen
Type Begrijpend lezen
Sleuteltermen
instructie
leraarhandelen
modeling
reciprocal teaching
rolwisselend lezen
samenwerkend leren
Documenten
Document 1
Titel van het werkstuk Okkinga, M., Van Steensel, R. Van Gelderen, A. & Sleegers, P.J.C. (2018). Effects of reciprocal teaching on reading comprehension of low achieving adolescents. The importance of specific teacher skills. Journal of Research in Reading, 41(1), 20–41.
Bestand KBL2019Voor_u_gelezen_deBruijne_vanderHoeven.pdf
Datum 2021-12-23 18:29:39