Bruijne, de, M., & Hoeven, van der, J. (2019). Rolwisselend lezen in het vmbo kansrijk maar
veeleisend voor de docent. In J. van der Hoeven (Ed.), Voor u gelezen in 2019. De rol van schrijven,
teksten en de leraar in het leesonderwijs. Samenvattingen van actueel internationaal wetenschappelijk
onderzoek (pp. 29-33). Rotterdam: Kenniscentrum Begrijpend Lezen
|
Rolwisselend lezen, waarbij de sturing van het leerproces (van instructie naar samenwerkend leren) geleidelijk wordt overgedragen aan de leerling, is internationaal een beproefde didactiek voor het verhogen van leesvaardigheid. De vraag die hier wordt beantwoord is in hoeverre het effect van de didactiek, in dit geval bij vmbo b/k-eerlingen, afhankelijk is van adequaat leraarhandelen. Het onderzoek werd uitgevoerd op Nederlandse vmbo-scholen met gebruikmaking van Nieuwsbegrip. Vmbo-leraren werden in rolwisselend lezen getraind en in hun lessen geobserveerd. Daarbij bleek dat rolwisselend lezen bijdroeg aan de leesvaardigheid van vmbo-leerlingen, echter alleen bij hoge kwaliteit van de instructie.
|