Bruïne, de, A., Helder, A, & van den Broek, P. (2019). Tijd om je papieren boeken weg te gooien?
Een meta-analyse over de effecten van leesmedium op begrijpend lezen. In J. van der Hoeven
(Ed.), Voor u gelezen in 2019. De rol van schrijven, teksten en de leraar in het leesonderwijs.
Samenvattingen van actueel internationaal wetenschappelijk onderzoek (pp. 17-21). Rotterdam:
Kenniscentrum Begrijpend Lezen
|
Voor het begrip van een tekst maakt het uit of je deze tekst van een scherm leest of van papier. Deze systematische analyse van de resultaten van 54 studies (meta-analyse) met gezamenlijk meer dan 170.000 deelnemers concludeert dat je een tekst beter begrijpt als je de tekst van papier leest. Echter, deze uitkomst heeft met name betrekking op het lezen van enkelvoudige, langere teksten – dus niet op het lezen van meerdere teksten over één onderwerp of van
teksten die met links naar elkaar verwijzen. Verder blijkt dat het voordeel van het lezen van papier voor enkelvoudige, lange teksten, alleen op gaat voor informatieve teksten en niet voor verhalende teksten, en dan vooral als de lezer onder tijdsdruk staat. Deze bevindingen gelden ten slotte alleen wanneer lezen van papier met lezen van een computerscherm werd vergeleken – en niet voor hand-held devices zoals tablets en smartphones. De voor- en nadelen van het lezen van papier of het lezen van een scherm zijn dus afhankelijk van de situatie.
Amy de Bruïne
Anne Helder
Paul van den Broek
|
2024-12-21 |
basisonderwijs, voortgezet onderwijs, beroepsonderwijs, hoger onderwijs
|
Begrijpend lezen
|
|
Delgado, P., Vargas, C., Ackerman, R. & Salmerón, L. (2018). Don't throw away your printed books: A meta-analysis on the effects of reading media on reading comprehension. Educational Research Review, 25, 23-38. |
KBL2019Voor_u_gelezen_deBruïne_Helder_vandenBroek.pdf
|
2021-12-23 18:21:09 |
|
|
|