Publicatieserver Levende Talen Nederlands
Publicatiereeksen

Publicaties Top 10
Bruïne, de, A., Helder, A, & van den Broek, P. (2019). Tijd om je papieren boeken weg te gooien? Een meta-analyse over de effecten van leesmedium op begrijpend lezen. In J. van der Hoeven (Ed.), Voor u gelezen in 2019. De rol van schrijven, teksten en de leraar in het leesonderwijs. Samenvattingen van actueel internationaal wetenschappelijk onderzoek (pp. 17-21). Rotterdam: Kenniscentrum Begrijpend Lezen

Voor het begrip van een tekst maakt het uit of je deze tekst van een scherm leest of van papier. Deze systematische analyse van de resultaten van 54 studies (meta-analyse) met gezamenlijk meer dan 170.000 deelnemers concludeert dat je een tekst beter begrijpt als je de tekst van papier leest. Echter, deze uitkomst heeft met name betrekking op het lezen van enkelvoudige, langere teksten – dus niet op het lezen van meerdere teksten over één onderwerp of van

teksten die met links naar elkaar verwijzen. Verder blijkt dat het voordeel van het lezen van papier voor enkelvoudige, lange teksten, alleen op gaat voor informatieve teksten en niet voor verhalende teksten, en dan vooral als de lezer onder tijdsdruk staat. Deze bevindingen gelden ten slotte alleen wanneer lezen van papier met lezen van een computerscherm werd vergeleken – en niet voor hand-held devices zoals tablets en smartphones. De voor- en nadelen van het lezen van papier of het lezen van een scherm zijn dus afhankelijk van de situatie.

Auteur(s) Amy de Bruïne
Anne Helder
Paul van den Broek
Publicatiedatum 2024-12-21
Niveau en doelgroep basisonderwijs, voortgezet onderwijs, beroepsonderwijs, hoger onderwijs
Type Begrijpend lezen
Sleuteltermen
digitaal lezen
informatieve teksten
meta-analyse
van een scherm lezen
van papier lezen
verhalende teksten
Documenten
Document 1
Titel van het werkstuk Delgado, P., Vargas, C., Ackerman, R. & Salmerón, L. (2018). Don't throw away your printed books: A meta-analysis on the effects of reading media on reading comprehension. Educational Research Review, 25, 23-38.
Bestand KBL2019Voor_u_gelezen_deBruïne_Helder_vandenBroek.pdf
Datum 2021-12-23 18:21:09