Broekhof, K. (2019). Het verwerken van verhalende en informatieve teksten door sterke en
zwakke begrijpend lezen. In J. van der Hoeven (Ed.), Voor u gelezen in 2019. De rol van
schrijven, teksten en de leraar in het leesonderwijs. Samenvattingen van actueel internationaal
wetenschappelijk onderzoek (pp. 11-16). Rotterdam: Kenniscentrum Begrijpend lezen
|
Dit onderzoek was gericht op de wijze waarop jonge lezers (groep 4) verhalende en informatieve teksten verwerken en de strategieën die zij daarbij inzetten. De leerlingen lazen de teksten hardop denkend en beantwoordden vragen over de teksten. De tekstsoort blijkt van invloed te zijn op de wijze van verwerken: bij verhalende teksten legden de leerlingen meer verbanden binnen en buiten de tekst; bij informatieve teksten gaven zij vaker irrelevant commentaar en legden zij vaker incorrecte verbanden. De sterke en zwakke lezers
verschilden nauwelijks in patronen van strategiegebruik; de enige uitzondering was dat zwakke lezers meer incorrecte verbanden legden bij de informatieve teksten. Zowel sterke als zwakke lezers kunnen onderscheiden worden in ‘parafraseerders’ en ‘uitweiders’.
|