Publicatieserver Levende Talen Nederlands
Publicatiereeksen

Publicaties Top 10
Broekhof, K. (2019). Het verwerken van verhalende en informatieve teksten door sterke en zwakke begrijpend lezen. In J. van der Hoeven (Ed.), Voor u gelezen in 2019. De rol van schrijven, teksten en de leraar in het leesonderwijs. Samenvattingen van actueel internationaal wetenschappelijk onderzoek (pp. 11-16). Rotterdam: Kenniscentrum Begrijpend lezen

Dit onderzoek was gericht op de wijze waarop jonge lezers (groep 4) verhalende en informatieve teksten verwerken en de strategieën die zij daarbij inzetten. De leerlingen lazen de teksten hardop denkend en beantwoordden vragen over de teksten. De tekstsoort blijkt van invloed te zijn op de wijze van verwerken: bij verhalende teksten legden de leerlingen meer verbanden binnen en buiten de tekst; bij informatieve teksten gaven zij vaker irrelevant commentaar en legden zij vaker incorrecte verbanden. De sterke en zwakke lezers

verschilden nauwelijks in patronen van strategiegebruik; de enige uitzondering was dat zwakke lezers meer incorrecte verbanden legden bij de informatieve teksten. Zowel sterke als zwakke lezers kunnen onderscheiden worden in ‘parafraseerders’ en ‘uitweiders’.

Auteur(s) Kees Broekhof
Publicatiedatum 2024-12-21
Niveau en doelgroep basisonderwijs groep 4
Type Begrijpend lezen
Sleuteltermen
beginnende lezers
hardop denken
informatieve teksten
parafraseerders en uitweiders
strategiegebruik
verhalende teksten
Links (verwijzingen naar internet, filmclips, etc.)
- http://www.kenniscentrumbegrijpendlezen.nl/homepage/voor-u-gelezen.aspx
- http://www.kenniscentrumbegrijpendlezen.nl/homepage/voor-u-gelezen.aspx
Documenten
Document 1
Titel van het werkstuk Kraal, A., Koornneef, A.W., Saab, N. & Broek, P.W. van der (2018). Processing of expository and narrative texts by low- and high-comprehending children. Reading and Writing, 31(9): 2017-2040
Bestand KBL2019Voor_u_gelezen_Broekhof.pdf
Datum 2021-12-23 18:36:15