| Accentpatronen in drie gedichten 
 |  | 2025-09-25 | 3 havo/vwo |  |  | 
| Basisvorming Nederlands 
 |  | 2023-03-14 | vakdidactici, leraren Nederlands |  |  | 
| Begrijpen en begrepen worden. De essentie van het leerplan taal 
 |  | 2024-02-06 |  |  |  | 
| Beroepsorientatie via journalistieke technieken 
 |  | 2021-11-21 | Havo 4 en 5 | Taal leren gebruiken in contextrijke situaties |  | 
| Communicatie rond een evenement 
 |  | 2021-11-21 | VMBO 3-4 | Taal leren gebruiken in contextrijke situaties |  | 
| De zin of onzin van snelleesapps 
 
Rayner, K., Schotter, E.R., Masson, M.E.J., Potter, M.C., & Treiman, R.(2016). So much to read, so little time: How do we read, and can speed reading help? Psychological Science in the Public Interest, Vol. 17(1), 4-34.
 |  | 2024-12-21 | ervaren lezers, studenten, volwassenen | Begrijpend lezen |  | 
| Documenten inrichting Praktisch Examen 
 |  | 2021-03-04 |  | Schrijfexamens Nederlands in het schoolexamen |  | 
| Een schrijfexamen dat deugt. Naar een vernieuwd schrijfexamen voor 5 havo. 
 |  | 2021-02-08 | Docenten Nederlands | Schrijfexamens Nederlands in het schoolexamen |  | 
| Een wervende uitnodiging leren schrijven voor lichamelijke opvoeding 
 |  | 2021-11-21 | VMBO 3-4 | Taal leren gebruiken in contextrijke situaties |  | 
| Effecten van verschillende manieren om een leestaak te introduceren op intrinsieke motivatie en tekstbegrip 
 |  | 2024-12-21 | basisonderwijs, groep 7, 10-jarigen | Begrijpend lezen |  | 
| Formatief eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 1: Verantwoording. 
 |  | 2024-12-21 |  |  |  | 
| Formatief eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 2: Belang, Leerplanruimte en Scholingsbehoefte voor vmbo, basisberoepsgerichte leerweg 
 |  | 2024-12-21 |  |  |  | 
| Formatief eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 3: Belang, Leerplanruimte en Scholingsbehoefte voor vmbo, kaderberoepsgerichte leerweg 
 |  | 2024-12-21 |  |  |  | 
| Formatief Eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 4: Belang, Leerplanruimte en Scholingsbehoefte voor vmbo, gemengde en theoretische leerweg. 
 |  | 2024-12-21 |  |  |  | 
| Formatief eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 5: Belang, Leerplanruimte en Scholingsbehoefte voor havo. 
 |  | 2024-12-21 |  |  |  | 
| Formatief eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 6: Belang, Leerplanruimte en Scholingsbehoefte voor vwo. 
 |  | 2024-12-21 |  |  |  | 
| Formatief eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 7: Hoe zien docenten de samenhang in een leerplanvoorstel? 
 |  | 2024-12-21 |  |  |  | 
| Geïntegreerd lezen en schrijven in het schoolexamen. Interview met Annerieke Dijkstra en Marlou Lutkemeijer (Veenlanden College), deelnemers aan het project schoolexamen schrijven. 
 |  | 2020-12-03 | Docenten Nederlands | Schrijfexamens Nederlands in het schoolexamen |  | 
| Geïntegreerde lees- en schrijfvaardigheidsopdrachten met gebruikmaking van de standaardgeschilpunten: een verkenning 
 |  | 2020-12-02 | Docenten Nederlands | Schrijfexamens Nederlands in het schoolexamen |  | 
| Het belang van ondersteuning voor Tekstbegrip 
 
Lupo, S.M., Tortorelli, L., Invernizzi, M., Ryoo, J.H. & Strong, J.Z. (2019). An Exploration of Text Difficulty and Knowledge Support on Adolescents’ Comprehension. Reading Research Quarterly, 54(4), 457-479. doi:10.1002/rrq.247
 |  | 2021-12-23 | high school, 14-15-jarigen | Begrijpend lezen |  | 
| Het belang van technisch lezen en de bijdrage van digitaal en traditioneel lezen aan de leesvaardigheid van jongeren 
 
Duncan, L.G., McGeown, S.P., Griffiths, Y.M., Stothard, S.E., & Dobai, A. (2016). Adolescent reading skill and engagement with digital and traditional literacies as predictors of reading comprehension. British Journal of Psychology, 107, 209-238.
 |  | 2024-12-21 | basisonderwijs, voortgezet onderwijs, 11- tot 16-jarigen | Begrijpend lezen |  | 
| Het bevorderen van schooltaal en begrijpend lezen bij tweetalige  leerlingen 
 
Proctor, C.P., Silverman, R.D., Harring, J.R., Love Jones, R. & Hartranft, A.M. (2019). Teaching  bilingual learners: Effects of a language-based reading intervention on academic language and reading comprehension in grades 4 and 5. Reading Research Quarterly, 55(1), 95-122. doi:10.1002/rrq.258
 |  | 2021-12-23 | groep 6 en 7 basisonderwijs, tweetalige leerlingen | Begrijpend lezen |  | 
| Het nut van gecombineerd lees- en schrijfonderwijs 
 
Graham, S., Liu, X., Aitken, A., Bartlett, B., Harris, K. R., & Holzapfel, J. (2018). Effectiveness of literacy programs balancing reading and writing instruction: A meta-analysis. Reading Research Quarterly, 53(3), 279-304
 |  | 2021-12-23 | basisonderwijs, voortgezet onderwijs | Begrijpend lezen |  | 
| Het verwerken van verhalende  en informatieve teksten door  sterke en zwakke begrijpend  lezers 
 |  | 2024-12-21 | basisonderwijs groep 4 | Begrijpend lezen |  | 
| Hoe goed zijn 12-16-jarigen in het beoordelen of webteksten geschikt zijn voor een schoolopdracht? 
 
Macedo-Rouet, M., Potocki, A., Scharrer, L., Ros, C., Stadtler, M., Salmerón, L., & Rouet, J.-F.  (2019). How good Is this page? Benefits and limits of prompting on adolescents’ evaluation of web information quality. Reading Research Quarterly, 54(3), 299-321. doi:10.1002/rrq.241
 |  | 2021-12-23 | bovenbouw basisonderwijs, voortgezet onderwijs, adolescenten | Begrijpend lezen |  |