Basisvorming Nederlands
|
|
2023-03-14 |
vakdidactici, leraren Nederlands
|
|
|
Begrijpen en begrepen worden. De essentie van het leerplan taal
|
|
2024-02-06 |
|
|
|
Beroepsorientatie via journalistieke technieken
|
|
2021-11-21 |
Havo 4 en 5
|
Taal leren gebruiken in contextrijke situaties
|
|
Communicatie rond een evenement
|
|
2021-11-21 |
VMBO 3-4
|
Taal leren gebruiken in contextrijke situaties
|
|
De zin of onzin van snelleesapps
-
Rayner, K., Schotter, E.R., Masson, M.E.J., Potter, M.C., & Treiman, R.(2016). So much to read, so little time: How do we read, and can speed reading help? Psychological Science in the Public Interest, Vol. 17(1), 4-34.
|
|
2024-12-21 |
ervaren lezers, studenten, volwassenen
|
Begrijpend lezen
|
|
Documenten inrichting Praktisch Examen
|
|
2021-03-04 |
|
Schrijfexamens Nederlands in het schoolexamen
|
|
Een schrijfexamen dat deugt. Naar een vernieuwd schrijfexamen voor 5 havo.
|
|
2021-02-08 |
Docenten Nederlands
|
Schrijfexamens Nederlands in het schoolexamen
|
|
Een wervende uitnodiging leren schrijven voor lichamelijke opvoeding
|
|
2021-11-21 |
VMBO 3-4
|
Taal leren gebruiken in contextrijke situaties
|
|
Effecten van verschillende manieren om een leestaak te introduceren op intrinsieke motivatie en tekstbegrip
|
|
2024-12-21 |
basisonderwijs, groep 7, 10-jarigen
|
Begrijpend lezen
|
|
Formatief eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 1: Verantwoording.
|
|
2024-12-21 |
|
|
|
Formatief eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 2: Belang, Leerplanruimte en Scholingsbehoefte voor vmbo, basisberoepsgerichte leerweg
|
|
2024-12-21 |
|
|
|
Formatief eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 3: Belang, Leerplanruimte en Scholingsbehoefte voor vmbo, kaderberoepsgerichte leerweg
|
|
2024-12-21 |
|
|
|
Formatief Eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 4: Belang, Leerplanruimte en Scholingsbehoefte voor vmbo, gemengde en theoretische leerweg.
|
|
2024-12-21 |
|
|
|
Formatief eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 5: Belang, Leerplanruimte en Scholingsbehoefte voor havo.
|
|
2024-12-21 |
|
|
|
Formatief eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 6: Belang, Leerplanruimte en Scholingsbehoefte voor vwo.
|
|
2024-12-21 |
|
|
|
Formatief eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 7: Hoe zien docenten de samenhang in een leerplanvoorstel?
|
|
2024-12-21 |
|
|
|
Geïntegreerd lezen en schrijven in het schoolexamen. Interview met Annerieke Dijkstra en Marlou Lutkemeijer (Veenlanden College), deelnemers aan het project schoolexamen schrijven.
|
|
2020-12-03 |
Docenten Nederlands
|
Schrijfexamens Nederlands in het schoolexamen
|
|
Geïntegreerde lees- en schrijfvaardigheidsopdrachten met gebruikmaking van de standaardgeschilpunten: een verkenning
|
|
2020-12-02 |
Docenten Nederlands
|
Schrijfexamens Nederlands in het schoolexamen
|
|
Het belang van ondersteuning voor Tekstbegrip
-
Lupo, S.M., Tortorelli, L., Invernizzi, M., Ryoo, J.H. & Strong, J.Z. (2019). An Exploration of Text Difficulty and Knowledge Support on Adolescents’ Comprehension. Reading Research Quarterly, 54(4), 457-479. doi:10.1002/rrq.247
|
|
2021-12-23 |
high school, 14-15-jarigen
|
Begrijpend lezen
|
|
Het belang van technisch lezen en de bijdrage van digitaal en traditioneel lezen aan de leesvaardigheid van jongeren
-
Duncan, L.G., McGeown, S.P., Griffiths, Y.M., Stothard, S.E., & Dobai, A. (2016). Adolescent reading skill and engagement with digital and traditional literacies as predictors of reading comprehension. British Journal of Psychology, 107, 209-238.
|
|
2024-12-21 |
basisonderwijs, voortgezet onderwijs, 11- tot 16-jarigen
|
Begrijpend lezen
|
|
Het bevorderen van schooltaal en begrijpend lezen bij tweetalige leerlingen
-
Proctor, C.P., Silverman, R.D., Harring, J.R., Love Jones, R. & Hartranft, A.M. (2019). Teaching bilingual learners: Effects of a language-based reading intervention on academic language and reading comprehension in grades 4 and 5. Reading Research Quarterly, 55(1), 95-122. doi:10.1002/rrq.258
|
|
2021-12-23 |
groep 6 en 7 basisonderwijs, tweetalige leerlingen
|
Begrijpend lezen
|
|
Het nut van gecombineerd lees- en schrijfonderwijs
-
Graham, S., Liu, X., Aitken, A., Bartlett, B., Harris, K. R., & Holzapfel, J. (2018). Effectiveness of literacy programs balancing reading and writing instruction: A meta-analysis. Reading Research Quarterly, 53(3), 279-304
|
|
2021-12-23 |
basisonderwijs, voortgezet onderwijs
|
Begrijpend lezen
|
|
Het verwerken van verhalende en informatieve teksten door sterke en zwakke begrijpend lezers
|
|
2024-12-21 |
basisonderwijs groep 4
|
Begrijpend lezen
|
|
Hoe goed zijn 12-16-jarigen in het beoordelen of webteksten geschikt zijn voor een schoolopdracht?
-
Macedo-Rouet, M., Potocki, A., Scharrer, L., Ros, C., Stadtler, M., Salmerón, L., & Rouet, J.-F. (2019). How good Is this page? Benefits and limits of prompting on adolescents’ evaluation of web information quality. Reading Research Quarterly, 54(3), 299-321. doi:10.1002/rrq.241
|
|
2021-12-23 |
bovenbouw basisonderwijs, voortgezet onderwijs, adolescenten
|
Begrijpend lezen
|
|
Instructies leren schrijven
|
|
2021-11-21 |
VMBO 3-4
|
Taal leren gebruiken in contextrijke situaties
|
|