Publicatieserver Levende Talen Nederlands
Publicatiereeksen

Publicaties Top 10
Publicaties
<<   98 resultaten, getoond worden 1-25    >>

Titel van het werkstuk Auteur(s) Publicatiedatum Niveau en doelgroep Type Sleuteltermen
Basisvorming Nederlands
- Gert Rijlaarsdam
2023-03-14 vakdidactici, leraren Nederlands
- essentie
- functionele taalvaardigheid
Begrijpen en begrepen worden. De essentie van het leerplan taal
- Gert Rijlaarsdam
2024-02-06
- Fictie
- Grondslagen
- Literatuur
- Samenhang
- Taalonderwijs
- Werking van teksten
Beroepsorientatie via journalistieke technieken
- Maurice Dumont
2021-11-21 Havo 4 en 5 Taal leren gebruiken in contextrijke situaties
- Interview als tekst
- Interviewen als techniek
- Journalistiek
Communicatie rond een evenement
- Ilse de Vaan
2021-11-21 VMBO 3-4 Taal leren gebruiken in contextrijke situaties
De zin of onzin van snelleesapps
- Astrid Kraal
2024-12-21 ervaren lezers, studenten, volwassenen Begrijpend lezen
- leesproces
- oogbewegingen
- rapid serial visual presentation(RSVP)
- snelleesapps
- snellezen
- woordherkenning
Documenten inrichting Praktisch Examen
- College voor Toetsing en Examens
2021-03-04 Schrijfexamens Nederlands in het schoolexamen
Een schrijfexamen dat deugt. Naar een vernieuwd schrijfexamen voor 5 havo.
- Karen Broers,
- Willemijn Krabbenborg
- Twan Robben
- Klinte de Rijck
- Sarah Smeets en Tom Willems
2021-02-08 Docenten Nederlands Schrijfexamens Nederlands in het schoolexamen
- Meer toetsen per leerling
Een wervende uitnodiging leren schrijven voor lichamelijke opvoeding
- Peggy van den Dungen
2021-11-21 VMBO 3-4 Taal leren gebruiken in contextrijke situaties
- lichamelijke opvoeding
- reclame
- werven
Effecten van verschillende manieren om een leestaak te introduceren op intrinsieke motivatie en tekstbegrip
- Kees Broekhof
2024-12-21 basisonderwijs, groep 7, 10-jarigen Begrijpend lezen
- activeren van voorkennis
- doe-activiteit
- intrinsieke leesmotivatie
- tekstbegrip
- voorkennis
Formatief eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 1: Verantwoording.
- Gert Rijlaarsdam
2024-12-21
- belang
- eindtermen Nederlands
- leerplan
- leerplanruimte
- peiling
- samenhang
Formatief eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 2: Belang, Leerplanruimte en Scholingsbehoefte voor vmbo, basisberoepsgerichte leerweg
- Gert Rijlaarsdam
2024-12-21
- belang
- eindtermen Nederlands
- leerplan
- leerplanruimte
- scholingsbehoefte
- vmbo basisberoespsgericht leerweg
Formatief eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 3: Belang, Leerplanruimte en Scholingsbehoefte voor vmbo, kaderberoepsgerichte leerweg
- Gert Rijlaarsdam
2024-12-21
- belang
- eindtermen Nederlands
- kaderberoepsgerichte leerweg
- leerplan
- leerplanruimte
- scholingsbehoefte
Formatief Eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 4: Belang, Leerplanruimte en Scholingsbehoefte voor vmbo, gemengde en theoretische leerweg.
- Gert Rijlaarsdam
2024-12-21
- belang
- eindtermen Nederlands
- leerplan
- leerplanruimte
- scholingsbehoefte
- vmbo gemengde en theoretische leerweg
Formatief eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 5: Belang, Leerplanruimte en Scholingsbehoefte voor havo.
- Gert Rijlaarsdam
2024-12-21
- belang
- eindtermen Nederlands
- havo
- leerplan
- leerplanruimte
- scholingsbehoefte
Formatief eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 6: Belang, Leerplanruimte en Scholingsbehoefte voor vwo.
- Gert Rijlaarsdam
2024-12-21
- belang
- eindtermen Nederlands
- leerplan
- leerplanruimte
- scholingsbehoefte
- vwo
Formatief eindtermenpeilingsonderzoek van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands. Deel 7: Hoe zien docenten de samenhang in een leerplanvoorstel?
- Gert Rijlaarsdam
2024-12-21
- eindtermen Nederlands
- leerplan
- samenhang
Geïntegreerd lezen en schrijven in het schoolexamen. Interview met Annerieke Dijkstra en Marlou Lutkemeijer (Veenlanden College), deelnemers aan het project schoolexamen schrijven.
- Annerieke Dijkstra-Peet
- Marlou Lutkemeijer
- Hanneke Gerits
2020-12-03 Docenten Nederlands Schrijfexamens Nederlands in het schoolexamen
- Geïntegreerd toetsen
- Leesvaardigheid
- Schrijfvaardigheid
Geïntegreerde lees- en schrijfvaardigheidsopdrachten met gebruikmaking van de standaardgeschilpunten: een verkenning
- Yke Schotanus
2020-12-02 Docenten Nederlands Schrijfexamens Nederlands in het schoolexamen
- Geïntegreerde opdrachten
- Schrijfvaardigheid
- Standaardgeschilpunten
Het belang van ondersteuning voor Tekstbegrip
- Kees Broekhof
2021-12-23 high school, 14-15-jarigen Begrijpend lezen
- anderstaligen
- leesinterventie
- makkelijke versus moeilijke teksten
- rol docent
- twee typen ondersteuning
Het belang van technisch lezen en de bijdrage van digitaal en traditioneel lezen aan de leesvaardigheid van jongeren
- Kees Broekhof
2024-12-21 basisonderwijs, voortgezet onderwijs, 11- tot 16-jarigen Begrijpend lezen
- adolescenten
- digitale geletterheidheid
- leesbegrip
- leesgedrag
- technisch lezen
- traditioneel lezen
Het bevorderen van schooltaal en begrijpend lezen bij tweetalige leerlingen
- Liza van den Bosch
2021-12-23 groep 6 en 7 basisonderwijs, tweetalige leerlingen Begrijpend lezen
- leesinterventie
- schooltaal
- taalvaardigheid
- thuistaal
- tweetalige leerlingen
Het nut van gecombineerd lees- en schrijfonderwijs
- Jacqueline Evers-Vermeul
2021-12-23 basisonderwijs, voortgezet onderwijs Begrijpend lezen
- gecombineerd lees- en schrijfonderwijs
- leesvaardigheid
- meta-analyse
- schrijfvaardigheid
Het verwerken van verhalende en informatieve teksten door sterke en zwakke begrijpend lezers
- Kees Broekhof
2024-12-21 basisonderwijs groep 4 Begrijpend lezen
- beginnende lezers
- hardop denken
- informatieve teksten
- parafraseerders en uitweiders
- strategiegebruik
- verhalende teksten
Hoe goed zijn 12-16-jarigen in het beoordelen of webteksten geschikt zijn voor een schoolopdracht?
- Paul de Maat
2021-12-23 bovenbouw basisonderwijs, voortgezet onderwijs, adolescenten Begrijpend lezen
- beoordelen online informatie
- betrouwbaarheid bronnen beoordelen
- evaluatievaardigheden
- geschiktheid bronnen beoordelen
- informatie op het web
- webteksten
Instructies leren schrijven
- Mara Rooijmans
2021-11-21 VMBO 3-4 Taal leren gebruiken in contextrijke situaties

<<   98 resultaten, getoond worden 1-25    >>