Publicatieserver Levende Talen Nederlands
Publicatiereeksen

Publicaties Top 10
Boers, K., Krabbenborg, W., Robben, T., De Rijck, Smeets, S., & Willems, T. (2020). Een schrijfexamen dat deugt. Naar een vernieuwd schrijfexamen voor 5 havo. Projectpublicatie 4 van het LTN-project Schrijfvaardigheid in de schoolexamens. Utrecht: Levende Talen Nederlands

De sectie Nederlands van het Kandinsky College in Nijmegen beschrijft in dit artikel hoe ze de kwaliteit van het schrijfexamen voor 5 havo gezamenlijk hebben verbeterd door in te zetten op: (1) het aanbieden van meer kennis over de onderwerpen waarover geschreven wordt, (2) leerlingen meerdere teksten laten schrijven in verschillende genres, (3) het beoordelen van tekstkwaliteit met een ankertekstschaal. Aan de hand van een kritische evaluatie van de praktijkervaringen van docenten en leerlingen met dit vernieuwde schrijfexamen laten ze zien hoe deze aanpassingen leiden tot een beter schoolexamen schrijfvaardigheid. De ontwikkelde schrijftaken en ankertekstschalen zijn als bijlagen bij het artikel opgenomen.

Auteur(s) Karen Broers,
Willemijn Krabbenborg
Twan Robben
Klinte de Rijck
Sarah Smeets en Tom Willems
Publicatiedatum 2021-02-08
Niveau en doelgroep Docenten Nederlands
Type Schrijfexamens Nederlands in het schoolexamen
Sleuteltermen
Meer toetsen per leerling
Documenten
Document 1
Titel van het werkstuk
Bestand WODN SES 5 Boers ea Een schrijfexamen dat deugt.pdf
Datum 2021-02-09 20:54:24
Beschrijving Artikel
Document 2
Titel van het werkstuk
Bestand Monitorformuliertje voor proefexamen.docx
Datum 2020-12-10 08:52:04
Document 3
Titel van het werkstuk
Bestand hernieuwd schrijfexamen H5.docx
Datum 2020-12-10 08:51:48
Document 4
Titel van het werkstuk
Bestand Bronnen Bregman.docx
Datum 2020-12-10 08:51:17
Document 5
Titel van het werkstuk
Bestand ankertekstschaal V6.docx
Datum 2020-12-10 08:51:00
Document 6
Titel van het werkstuk
Bestand ankertekstschaal H4.docx
Datum 2020-12-10 08:50:42
Document 7
Titel van het werkstuk
Bestand ankertekstschaal H5 (voor feedback aan leerlingen.docx
Datum 2020-12-03 17:05:19