Broekhof, K. (2016). Het belang van technisch lezen en de bijdrage van digitaal en traditioneel lezen aan de leesvaardigheid van jongeren. In E. Olijkan (Ed.), Voor u gelezen in 2016. Lezen en digitalisering. Samenvattingen van actueel internationaal wetenschappelijk onderzoek (pp 9-12). Rotterdam: Kenniscentrum Begrijpend Lezen
|
De vaardigheid in begrijpend lezen wordt voor een groot deel bepaald door de vaardigheid in technisch lezen, ook bij oudere leerlingen. Begrijpend lezen wordt ook beïnvloed door het leesgedrag van leerlingen. Traditioneel lezen, in de vorm van het lezen van romans, blijkt een unieke bijdrage te leveren aan tekstbegrip. Dat zijn de bevindingen van Duncan e.a., die onderzoek deden naar de relatie tussen technisch lezen, leesgedrag en begrijpend lezen van 312 Britse leerlingen van 11 tot 16 jaar.
Kees Broekhof
|
2024-12-21 |
basisonderwijs, voortgezet onderwijs, 11- tot 16-jarigen
|
Begrijpend lezen
|
|
Duncan, L.G., McGeown, S.P., Griffiths, Y.M., Stothard, S.E., & Dobai, A. (2016). Adolescent reading skill and engagement with digital and traditional literacies as predictors of reading comprehension. British Journal of Psychology, 107, 209-238. |
KBL2016_Voor-u-gelezen_Broekhof.pdf
|
2021-12-24 12:19:01 |
|
|
|