Publicatieserver Levende Talen Nederlands
Publicatiereeksen

Publicaties Top 10
Olde Rikkert, P. (2025). Toneeldialogen met (deels) weinig woorden. Toneeldialogen lezen en schrijven om inzicht in het effect van taalgebruik te krijgen . Concours Zo Kan het Ook: Samenhang. Utrecht: WODN

In deze lessenserie komen leerlingen in contact met theaterteksten en breiden ze hun kennis over literaire genres uit. Omdat ze eerst een voorbeeldtekst lezen en analyseren hoe in die tekst personage, conflict en taalgebruik op elkaar zijn afgestemd en vervolgens zelf een toneeldialoog schrijven, krijgen leerlingen meer inzicht in het belang van personages en dialogen als motor voor de ontwikkeling van een toneeltekst. Bovendien analyseren en evalueren ze in deze lessenserie het effect van specifiek taalgebruik op de ontwikkeling van het personage en het verhaal.

Auteur(s) Pieter Olde Rikkert
Publicatiedatum 2025-04-29
Niveau en doelgroep klas 1/2 vmbo-havo-vwo
Sleuteltermen
Creatief schrijven
effect van taalgebruik
Samenhangend lezen en schrijven
Theaterteksten
Documenten
Document 1
Titel van het werkstuk
Bestand OldeRikkert_ZKHO_Toneeldialogenlezenenschrijven_Bijlage 1.docx
Datum 2025-04-29 14:41:04
Beschrijving Bijlage 1 - theatertekst van Esther Gerritsen
Document 2
Titel van het werkstuk Toneeldialogen lezen en schrijven met (deels) weinig woorden
Bestand OldeRikkertP-ZKHO-theaterdialooglezenenschrijven.docx
Datum 2025-04-29 14:40:27
Beschrijving Zo Kan Het Ook: Toneeldialogen lezen en schrijven- Pieter Olde Rikkert