Van Keulen, R. & Doreleijers, K. (2025).
Project taalkundige beschouwing: integratie van vaardigheden en taalkundige vakinhoud in de lessen Nederlands
. Concours Zo Kan het Ook: Samenhang. Utrecht: WODN
|
In het project ‘taalkundige beschouwing’ werken leerlingen in duo’s aan taal- en onderzoeksvaardigheden, én doen ze inhoudelijke taalkundige kennis op. Daarnaast is er ruimte voor beroepsoriëntatie van de leerling: wat doet een taalwetenschapper (of onderzoeker in het algemeen) precies, en past dat bij mij? Gedurende het project ontwikkelen leerlingen onderzoeksvaardigheden (onderzoeksvragen stellen, bronnen beoordelen en gebruiken), schrijven (argumenteren, formuleren), gespreksvaardigheden (keuzes maken door middel van coöperatieve gesprekken) en presenteren (een pitch van het onderzoeksplan en een presentatie van de onderzoeksresultaten). Daarnaast verdiepen leerlingen zich in een zelfgekozen taalkundig onderwerp en maken ze via klasgenoten kennis met andere taalkundige onderwerpen (bijvoorbeeld straattaal en jongerentaal, chattaal, taalverandering, dialecten, meertaligheid en taalverwerving).
|