Publicatieserver Levende Talen Nederlands
Publicatiereeksen

Publicaties Top 10
Van Keulen, R. & Doreleijers, K. (2025). Project taalkundige beschouwing: integratie van vaardigheden en taalkundige vakinhoud in de lessen Nederlands . Concours Zo Kan het Ook: Samenhang. Utrecht: WODN

In het project ‘taalkundige beschouwing’ werken leerlingen in duo’s aan taal- en onderzoeksvaardigheden, én doen ze inhoudelijke taalkundige kennis op. Daarnaast is er ruimte voor beroepsoriëntatie van de leerling: wat doet een taalwetenschapper (of onderzoeker in het algemeen) precies, en past dat bij mij? Gedurende het project ontwikkelen leerlingen onderzoeksvaardigheden (onderzoeksvragen stellen, bronnen beoordelen en gebruiken), schrijven (argumenteren, formuleren), gespreksvaardigheden (keuzes maken door middel van coöperatieve gesprekken) en presenteren (een pitch van het onderzoeksplan en een presentatie van de onderzoeksresultaten). Daarnaast verdiepen leerlingen zich in een zelfgekozen taalkundig onderwerp en maken ze via klasgenoten kennis met andere taalkundige onderwerpen (bijvoorbeeld straattaal en jongerentaal, chattaal, taalverandering, dialecten, meertaligheid en taalverwerving).

Auteur(s) Kristel Doreleijers
Renate van Keulen
Publicatiedatum 2025-04-10
Niveau en doelgroep vwo 5 (of in aangepaste vorm havo/vwo 4)
Sleuteltermen
Leesvaardigheid
Onderzoek
Presentatievaardidheid
Schrijfvaardigheid
Taalkunde
Links (verwijzingen naar internet, filmclips, etc.)
- https://neerlandistiek.nl/2023/04/daar-zou-ik-zonder-dit-project-niet-bij-stilstaan/
Documenten
Document 1
Titel van het werkstuk 02 Juryrapport
Bestand Van_Keulen_&_Doreleijers_Juryrapport.pdf
Datum 2025-04-10 18:49:05
Document 2
Titel van het werkstuk 01 Project taalkundige beschouwing: integratie van vaardigheden en taalkundige vakinhoud in de lessen Nederlands
Bestand Zo kan het ook_Van Keulen Doreleijers_Taalkundige beschouwing-final versie na feedback.pdf
Datum 2025-04-10 18:48:54