Publicatieserver Levende Talen Nederlands
Publicatiereeksen

Publicaties Top 10
Groen-van Velzen, L.J.P. (2025). Schrijven op basis van romanfragmenten . Concours Zo Kan het Ook: Samenhang. Utrecht: WODN

In deze lessenserie lezen de leerlingen fictiefragmenten om zich beter te kunnen inleven in een personage. Vervolgens schrijven zij op basis van informatieve, zakelijke bronnen een advies aan het hoofdpersonage uit een van de fictiefragmenten.



Om de bronnen te begrijpen en beoordelen voeren de leerlingen een gesprek over de inhoud en de betrouwbaarheid van de bronnen voor ze hun advies gaan schrijven.



Eindtermen

3: De leerling verwerft doelgericht informatie uit mondelinge, schriftelijke en digitale bronnen. (B)

4: De leerling schrijft afgestemd op doel, publiek en context. (B)

8: De leerling voert gesprekken met anderen om tot kennisopbouw, begrip of een aanpak te komen.

16: De leerling toont inzicht in het gebruik van literaire middelen bij de interpretatie van literaire teksten. (B)

Auteur(s) Groen-van Velzen, Louise
Publicatiedatum 2025-05-10
Niveau en doelgroep vmbo-gt, 4
Sleuteltermen
Betrouwbaarheid van bronnen
Creatief schrijven
Informatief schrijven
Romanfragmenten interpreteren
Documenten
Document 1
Titel van het werkstuk 04 Juryrapport
Bestand Groen_Van_Velzen-Juryrapport.pdf
Datum 2025-05-10 16:52:43
Document 2
Titel van het werkstuk 02 Bronnenlijst
Bestand 02 Zo kan het ook, bronnenlijst.pdf
Datum 2025-05-10 16:47:02
Document 3
Titel van het werkstuk 01 Werkblad betrouwbaarheid van een bron
Bestand 01 Zo kan het ook, de bron onder de loep Werkblad.pdf
Datum 2025-05-10 17:35:30
Document 4
Titel van het werkstuk 00 Zo kan het ook Op basis van een romanfragment een informatieve tekst schrijven in 4GTL
Bestand 00 Zo kan het ook Louise Groen-Van Velzen publiek .pdf
Datum 2025-05-10 17:35:18
Beschrijving Hoofdtekst