Publicatieserver Levende Talen Nederlands
Publicatiereeksen

Publicaties Top 10
Bruijne, de, M. (2016). Volgen van leesvaardigheidsontwikkeling en doelen stellen: effect op prestaties, leesmotivatie en zelfbeeld. In E. Olijkan (Ed.), Voor u gelezen in 2016. Samenvattingen van actueel internationaal wetenschappelijk onderwijs (pp. 21-30). Rotterdam: Kenniscentrum Begrijpend Lezen

Als leerkrachten regelmatig het leesniveau van leerlingen peilen en daar hun lesdoelen op afstemmen, leidt dat tot betere leerresultaten. Maar helpt het ook als leerlingen zelf reflecteren op hun leesontwikkeling en zichzelf leerdoelen stellen? Niet vanzelfsprekend, zo laat dit onderzoek onder 9- tot 10-jarige Duitse leerlingen zien. Het kan zelfs leiden tot dalende leesmotivatie.

Auteur(s) Mirjam de Bruijne
Publicatiedatum 2024-12-21
Niveau en doelgroep basisonderwijs, groep 6, 9- en 10-jarigen
Type Begrijpend lezen
Sleuteltermen
formatief toetsen
leesmotivatie
leesprestaties
leeszelfbeeld
voortgangsmonitoring
zelfreflectie
Documenten
Document 1
Titel van het werkstuk Förster, N., & Souvignier, E. (2014). Learning progress assessment and goal setting: Effects on reading achievement, reading motivation and reading self-concept. Learning and Instruction, 32, 91-100
Bestand KBL2016_Voor-u-gelezen_deBruijne.pdf
Datum 2021-12-24 12:12:45