Publicatieserver Levende Talen Nederlands
Publicatiereeksen

Publicaties Top 10
Boogaerds-Hazenberg, S. M. T., & Evers-Vermeul, J. (2018). Onderwijs over tekststructuur: helpt dat? In J. van der Hoeven & B. Emans (Eds.), Voor u gelezen in 2018. Lezen in de 21e eeuw. Samenvattingen van actueel internationaal wetenschappelijk onderzoek (pp. 17-23). Rotterdam: Kenniscentrum Begrijpend Lezen

Onderwijs over tekststructuur biedt leerlingen inzicht in een aantal veelvoorkomende macrostructuren van teksten, leert hen welke signaalwoorden daar vaak in voorkomen en welke vragen ze daarbij kunnen stellen. In deze meta-analyse brengen Pyle en collega’s de

resultaten van 19 eerdere studies over tekststructuuronderwijs in kaart. Ze laten zien dat kennis over tekststructuur het tekstbegrip van zowel basisschoolleerlingen als leerlingen in het voortgezet onderwijs vergroot. Leerlingen moeten hierbij wel voldoende onderwijs ontvangen (11-20 uur) en meerdere verschillende tekststructuren aanleren.

Auteur(s) Suzanne T. M. Bogaerds-Hazenberg
Jacqueline Evers-Vermeul
Publicatiedatum 2024-12-21
Niveau en doelgroep basisonderwijs, voortgezet onderwijs
Type Begrijpend lezen
Sleuteltermen
expliciete instructie
interventies
meta-analyse
onderwijs in tekststructuur
signaalwoorden
tekststructuren
Documenten
Document 1
Titel van het werkstuk Pyle, N., Vasquez, A.C., Lignugaris-Kraft, B., Gillam, S.L., Reutzel, D.R., Olszewski, A., Segura, H., Hartzheim, D., Laing, W. & Pyle, D. (2017). Effects of expository text structure interventions on comprehension: A meta-analysis. Reading Research Quarterly, 52 (5), 1-33
Bestand KBL2018_Voor_u_gelezen_Bogaerds-Hazenberg_Evers-Vermeul.pdf
Datum 2021-12-23 19:12:12