Publicatieserver Levende Talen Nederlands
Publicatiereeksen

Publicaties Top 10
Van der Laan- van Wees, E., & Steen, T. (2020). Resultaatverbeteringstoets Minkema College vwo . Woerden

Leerlingen schrijven een beschouwing over de vraag of het schoolvak Nederlands veranderd moet worden en als dit zo is: hoe dan. Hiervoor krijgen zij een bronnenmap aangereikt, waaruit drie bronnen gekozen worden. Alle onderdelen van het vak Nederlands moeten besproken worden, eigen ervaringen mogen gebruikt worden. De inleiding van de opdracht mag gebruikt worden, zodat de leerling niet zelf een inleiding hoeft te schrijven. Duidelijke richtlijnen voor de beschouwing. Vervolgens is er een gesprek met twee docenten waarin de leerling een advies (betogend) of analyse (beschouwend) op het vak Nederlands op de eigen school geeft.

Onderscheidend; (1) Samenhang in de onderdelen: alle onderdelen komen in de beschouwing samen. (2) Leesvaardigheid wordt niet apart getoetst, maar via de bronnen die de leerling leest om de beschouwing te kunnen schrijven. (3) Mondelinge taalvaardigheden wegen mee in het eindcijfer: goede dekking van het PTA.

Auteur(s) Elsbeth van der Laan - van Wees
Teddy Steen
Publicatiedatum 2020-10-26
Niveau en doelgroep havo / vwo
Sleuteltermen
Leesvaardigheid
Mondelinge vaardigheid
Schrijfvaardigheid
Documenten
Document 1
Titel van het werkstuk
Bestand vragenlijst DEF -20200705T212753 (1).docx
Datum 2020-07-06 10:32:44
Beschrijving vragenlijst ingevuld door Teddy Steen
Document 2
Titel van het werkstuk
Bestand Resultaatsverbeteringstoets Nederlands juni 2020.docx
Datum 2020-06-30 10:29:16
Beschrijving resultaatsverbeteringstoets Minkema College
Document 3
Titel van het werkstuk
Bestand bronnenmap rvt Nederlands.docx
Datum 2020-06-30 10:29:16
Beschrijving bronnenmap rvt Minkema College