Publicatieserver Levende Talen Nederlands
Publicatiereeksen

Publicaties Top 10
Meijs-Perneel, F., & Draaisma, N. (2020). Resultaatverbeteringstoets Utrechts Stedelijk Gymnasium. Utrecht

Deze RV-toets vraagt leerlingen twee keer een literair essay te schrijven over het werk De uitvreter van Nescio. Het ene essay (40% totaal) heeft een literair-historische invalshoek, waarbij de leerling het werk in een van twee stromingen moet plaatsen. Het andere essay (60% totaal) heeft een thematische invalshoek, waarbij de leerling het werk koppelt aan een thema (non-conformisme of vergelijking met werk Philip Huff).

Onderscheidend: (1) keuze: leerling kan telkens kiezen uit twee invalshoeken. (2) Durf: geen 13-in-een-dozijn-toets: twee essays laten schrijven, die diepgang vereisen. Leerling wordt uitgedaagd. (3) Diversiteit van het bronnenmateriaal: literatuurgeschiedenis, een gedicht, artikelen.

Auteur(s) Fleur Meijs-Perneel
Nienke Draaisma
Publicatiedatum 2020-10-26
Niveau en doelgroep Gymnasium
Sleuteltermen
Documenteren
Leesvaardigheid
literair-historisch essay
Schrijfvaardigheid
thematisch essay
Documenten
Document 1
Titel van het werkstuk
Bestand vragenlijst DEF -20200705T212753 Fleur Meijs.docx
Datum 2020-09-29 13:18:22
Beschrijving vragenlijst Fleur Meijs
Document 2
Titel van het werkstuk
Bestand Resultaatverbeteringtoets Nederlandse taal en literatuur juni 2020 (1).docx
Datum 2020-09-29 13:18:22