Publicatieserver Levende Talen Nederlands
Publicatiereeksen

Publicaties Top 10
Sjollema, H., De With, J., & Van Dam, B. (2020). Geëngageerde literatuur. Resultaatverbeteringstoets Lyceum Oudehoven vwo . Gorinchem

Deze toets combineert vaardigheden als (kritisch) lezen, samenvatten en schrijven. De uiteindelijke toets is echter een schrijftoets. Voorafgaand aan de toets heeft de leerling een gesprek gehad met de docent waarin hij ook verhelderingsvragen kan stellen.

Onderscheidend: (1) De kracht van deze toets is de combinatie van mooie bronnen én de reflectie op door de leerling gelezen literatuur. De leerling wordt echt aan het denken gezet. Het is voor leerlingen prettig dat ze kunnen terugpakken op door henzelf gelezen werken. (2) Er is keuze: er zijn twee schrijfopdrachten. (3) De tekst die ze moeten schrijven is ‘levensecht’, geen klassieke schoolopdracht als een betoog of beschouwing.

Auteur(s) Heleen Sjollema
Janetta de With
Baukje van Dam
Publicatiedatum 2020-10-26
Niveau en doelgroep vwo 6
Type Gedocumenteerde schrijfopdracht
Sleuteltermen
geengageerde literatuur
leesdossier
leeslijst
literatuur
schrijfopdracht
Documenten
Document 1
Titel van het werkstuk
Bestand vragenlijst DEF -20200705T212753_Lyceum Oudehoven.docx
Datum 2020-08-27 19:47:16
Beschrijving vragenlijst Jannetta de With
Document 2
Titel van het werkstuk
Bestand Bronnenmapje RV-toets_vwo2020.docx
Datum 2020-08-27 14:57:45
Beschrijving Bronnenmapje RV-toets Lyceum Oudehoven
Document 3
Titel van het werkstuk
Bestand Resultaatsverbeteringstoets Geëngageerde literatuur_vwo2020.docx
Datum 2020-08-27 14:57:45
Beschrijving RV-toets Lyceum Oudehoven inclusief beoordelingsmodel
Document 4
Titel van het werkstuk
Bestand 2 PTA 6 VWO Nederlands 2019.doc
Datum 2020-08-27 14:57:45
Beschrijving PTA behorend bij RV-toets Lyceum Oudehovenb