Heymans, D. (2020). Resultaatverbeteringstoets Nederlands havo. Amadeus Lyceum Vleuten
|
Toets m.b.t het oeuvre van Marga Minco, in het bijzonder over Het bittere kruid en De val, literaire begrippen, leesvaardigheid, schrijfvaardigheid en argumentatie. De leerlingen hebben twee werken van Margo Minco gelezen als voorbereiding. A: Leerlingen lezen vier fragmenten uit de voorbereide boeken. Bij elk fragment worden circa vier vragen gesteld (1-17). De vraagvormen variëren van tweekeuzevragen tot zeer open vragen zoals “Omschrijf de visie van de moeder op onderduiken en geef een voorbeeld uit het fragment om je antwoord te ondersteunen. [3p]”
Er worden vragen gesteld over begrip (verhaal, context), verhaalanalyse (perspectief, thema, motieven). B: Leerlingen krijgen vier vragen voorgelegd over Het bittere kruid (titelverklaring, motto), en vier vragen over het werk van Minco (thematiek, dramatische ironie). C: Leerlingen lezen een kort verhaal van Marga Minco, beantwoorden zes vragen, deels verhaal- analytisch, deels interpretatie. D: Leerlingen schrijven een recensie bij dit verhaal: Schrijf een recensie over ‘Het adres’ van ongeveer 400 woorden waarin je je mening geeft over dit verhaal. Gebruik hierbij minimaal vier literaire argumenten en minimaal vier literaire begrippen. Betrek ook je leeservaringen van ‘Het bittere kruid’ en/of ‘De Val’ erbij en sluit af met een leesadvies. [30p] E: Leerlingen lezen een artikel van Etty over de Dorleijnkwestie en beantwoorden zes vragen, tekstbegrip, en relatie tussen tekst en verhaal. F: Leerlingen lezen een artikel over herdenken (mei), in de vraagstelling herkennen we het Centraal Schriftelijk examen.
Onderscheidend: 1. De toets is in de basis een literatuurtoets: de leerlingen moesten vooraf “De val” en “Het bittere kruid” lezen, geweldig! 2. Er zijn veel verschillende vaardigheden op een soepele manier geïntegreerd in deze toets. 3. Actueel
|